Marloes in Wenen

Hoi allemaal!

Hier alweer de laatste blog vanuit Wenen. Over twee weken ben ik alweer thuis en is dit leuke avontuur afgelopen. De afgelopen tijd hebben wij van alles gedaan. Ik heb tripjes gemaakt naar Mariazell en Hallstatt. Samen met Chantal ook nog naar Praag en Boedapest geweest. Ondertussen hebben wij ook veel bezoek vanuit Nederland gehad, maar zijn wij zelf met kerst ook even in Nederland geweest.Oud en nieuw heb ik dit jaar in Wenen gevierd samen met Daphne, het was anders dan in Nederland, maar het was superleuk! We zijn naar de Prater geweest, daar was een band aan het optreden en allerlei kraampjes met drinken en eten. Ook was er om 00.00 een vuurwerkshow.  Door heel Wenen zijn de 31ste dj’s en bands aan het optreden. Je kunt dus naar allemaal verschillende plekken.

Ik zal ook nog even wat over school vertellen, omdat deze blog natuurlijk voor school is. Net zoals in Nederland hoeven we hier niet super veel naar school. De meeste leraren zijn erg aardig en willen je graag helpen. Wat ook wel grappig is dat sommige leraren een assistent hebben. Deze assistent kun je dus mailen als je vragen hebt en zij willen je ook echt helpen (dit zou ik in Nederland ook wel willen).  Ook hebben we in oktober onze eerste presentatie moeten geven in het Engels. Zoals veel mensen weten vind ik Engels moeilijk en dat is natuurlijk ook één van de redenen dat ik op Erasmus ben gegaan. Wij hebben hier dus een 2 voor gekregen, en ja hier zijn wij dus blij mee. De cijfers lopen hier van 1-5 en alleen de 5 is een onvoldoende en een 1 is het beste. Ondertussen hebben wij in januari onze tweede presentatie gegeven in het Engels. In vergelijking met de eerste presentatie, was ik nu een stuk minder zenuwachtig over het Engels praten en we hebben hier maar zo een 1 voor gehaald!!! Ook komen nu de tentamens er bijna aan en ja de stress begint nu wel een beetje te komen. We moeten veel leren en ook nog 2 verslagen maken. Op maandag 29 januari hebben wij waarschijnlijk 4 tentamens en op 30 januari ook nog één, maar daarna zijn wij klaar!!

Voordat wij echt klaar zijn moeten wij ook nog van alles regelen hier in Wenen voordat we naar Nederland kunnen. Wij moeten ons weer uitschrijven als bewoner van Wenen (dit mag pas 3 dagen voor je vertrek), iets laten onder tekenen door de universiteit van Wenen en natuurlijk onze sleutel in leveren voor de kamer, die gecontroleerd moet worden om de borg terug te krijgen. Er moet nog wel meer gedaan worden, maar dit zijn denk ik wel de belangrijkste dingen.

Ondertussen zijn wij ook naar een bal geweest, het Ball der Wirtschaftsuniversität Wien. Dit was erg leuk om een keer mee te maken. De volgende ochtend/ middag lag ik nog half te slapen. Totdat ik een gemiste oproep had van mijn broertje. Ik op WhatsApp kijken, en ja hoor was hij samen met mijn moeder als verassing hiernaartoe gekomen en ze stonden op het vliegveld in Wenen. Ik half slapend naar Chantal toe. Chantal heeft mij toen geholpen met mijn kamer een beetje opruimen, want ja daar was het een beetje rotzooi, na het klaarmaken voor het bal. Ik mij snel aan kleden en na het metrostation toe, waar mijn moeder en broertje zou komen. Mijn moeder en broertje kwamen dus als verassing, omdat het de volgende dag mijn verjaardag was!!  Ik heb dus een super leuke verjaardag gehad, samen met mijn moeder, broertje en Chantal natuurlijk.

Dit was dus de laatste blog uit Wenen. Ik wil nog wel graag even vertellen Wenen is een erg mooie stad en ik heb ook een super leuke tijd gehad met Chantal! Voor iedereen die denkt dat ik nu Duits kan praten, nee dat kan ik nog steeds echt niet, maaarrr ik denk dat mijn Engels wel wat beter is geworden.

Tot in Nederland!!