Milou in Budapest

De eerste weken in Budapest

Vandaag ben ik precies twee weken in Budapest. Ik wilde eigenlijk na één week al schrijven, maar de tijd is voorbijgevlogen voordat ik er erg in had. Ik heb al 33 pagina’s volgeschreven in mijn dagboek over alle cultuurshocks, uitstapjes en nieuwe ervaringen, maar zal het hier proberen kort te houden.

30 Januari stapte ik om 6 uur mijn bed uit om naar Eindhoven Airport te vertrekken en daar het vliegtuig naar Budapest te pakken. Dit was vroeg, maar ook fijn want hierdoor kwam ik vroeg in Budapest aan. Na wat eerste gedoetjes met bustickets en een omweggetje met mijn zware bagage kwam ik…. aan bij mijn flat. Ja het huis bestaat echt! Daar was ik wel blij om want ik had zomaar 200 euro overgemaakt naar iemand die op Facebook beweerde een kamer voor me te hebben, haha. Twee Fransen waren al eerder aangekomen, en de andere jongen is Libanees maar spreekt ook Frans. Eventjes allemaal omschakelen naar Engels, maar ondanks dat was het meteen gezellig! Meteen een flinke berg beklommen om van de zonsondergang van Budapest te kunnen genieten, de enige echte Franse crêpes mogen proeven en een introductiefeestje van een andere universiteit meegepakt in de Instant. Een betere eerste dag had ik me niet kunnen wensen.

Na een eerste nacht in Budapest werd ik wakker gemaakt, het was etenstijd. Fransen eten dus elke middag en avond warm, what? En ze koken ook nog eens raar, ze koken hele uien die ze daarna pas snijden? Ook eten ze hun bord spaghetti met een aantal boterhammen, is kaas hun dessert en hebben ze daarna nog een ronde van yoghurt met fruit. Een en al cultuurshock, dus maar even naar huis gebeld en rustig mijn koffer uitgepakt.

Op mijn derde dag hadden mijn huisgenoten allemaal een introductieactiviteit, dus besloot ik in mijn eentje de Free Walking Tour te doen. Vol goede moed arriveerde ik bij het verzamelpunt. Ik stond alleen en werd dus meteen aangesproken door een man. Heel gezellig en een mooie tour, maar na 2 uur praten met deze man had ik er genoeg van dus ben ik gegaan.. Thuis maar even bijgeslapen: al deze nieuwe indrukken, het Engels praten en nieuwe mensen ontmoeten is het leukste wat er is, maar ook vermoeiend. Deze avond ben ik naar een preparty gegaan van een vriendin van de huisgenoot van een vriendin van mijn huisgenoot. Ik had haar nog nooit ontmoet, maar haar nummer gekregen in de supermarkt omdat ze ook naar mijn universiteit gaat. Ik kende dus praktisch niemand, maar het was een super leuke avond in de Corvin Club.

Taru, een Fins meisje, sloot zich hierna ’s middags aan bij onze ‘Flip Flop Flat’. Ze is gewend aan -20 graden, kan jagen en ijsvissen, heeft haar sneeuwscooter rijbewijs.. Weer een cultuurshock, maar zo leuk! Ik heb haar de weg naar de supermarkt laten zien en hutspot gemaakt, wat gelukkig goed beviel.

Deze avond afgesproken met een meisje dat ik voor de exchange op Facebook had leren kennen, omdat zij ook hier ging studeren. Supergrappig en meteen gezellig, en samen met haar Nederlandse huisgenoot een andere groep Nederlanders in de kroegen opgezocht die ik ondertussen in een Whatsapp-groep had verzameld: the Dutch bubble.

Vandaag Hongaars uit eten gegaan met de huisgenoten. Was heel gezellig, maar voor vegetariërs hebben ze hier dus niet zoveel aka bijna niks. Droge spaghetti met kaas was mijn enige keuze, maar zo erg was het niet want de beklimming van de Castle Hill erna was prachtig.

Taru en ik besloten nu maar eens te onderzoeken waar onze universiteit was, want na een hele week zou eindelijk bijna school beginnen. Het is hier dus lang niet zo duidelijk als in Nederland, maar we hebben het na wat discussies met de niet-Engelssprekende niets-wetende administratie gevonden. Toen we thuiskwamen was Laura aangekomen, het Duitse meisje dat ons huis van 7 man compleet maakt. Ook was er al een vriend van Taru op bezoek, waar we mee uit eten zijn gegaan. For Sale Pub: bestel maar 1 maaltijd per twee personen, want hoe heerlijk het ook is, het is eten voor een heel weeshuis. Wel een aanrader!

Eindelijk was de oriëntatieweek begonnen. Dit bestond uit een Crash Course Hongaars (vet leuk, maar omdat ik net veel moeite in de Spaanse taal heb gestopt heb ik even niet zoveel zin om weer bij stap 1 van een taal te beginnen) en een oriëntatiedag op de universiteit. Daarnaast was er een welkomstceremonie in het gebouw van Rechten om ons jaloers te maken. Waarom zijn de Law gebouwen altijd midden in het centrum en 100x mooier dan die van Sociale Wetenschappen? Tenslotte hebben we in de oriëntatieweek natuurlijk al een aantal leuke feestjes gehad (om de dag feesten is hier zo’n beetje het ritme).

Het weekend in Budapest betekent meer tijd voor wat sightseeing, dus hebben we het Parlement vanbinnen bekeken en een eco market opgezocht aan de Buda kant. Wat is Budapest toch mooi!