Milou in Budapest

Ik merk dat ik niet zo goed ben in online bloggen. Ik heb bijna elke dag wat in mijn dagboek geschreven, maar een blog schrijven; ‘daar heb ik geen tijd voor’. En ik moet zeggen, de tijd is voorbij gevlogen! Na twee maanden dus maar weer eens een update.

Een van de grote voordelen van studeren in Budapest is dat het heel centraal in Europa ligt. Voor een prikkie kun je met de (Flix)bus naar Oostenrijk, Slowakije, Slovenië, Italië, Roemenië, Kroatië, en noem maar op. Iedereen is volop aan het reizen in de weekenden, en daar doe ik graag aan mee.

In februari begon ik met een Erasmus tripje naar Eger, waar mijn universiteit een welkomstweekend had geregeld. Terwijl we in rap tempo nieuwe studenten leerden kennen, verkenden we dit oude Hongaarse stadje en bezochten we het mooie kasteel van Eger. Het toppunt van het weekend was toch wel de wijnproeverij, wat natuurlijk uitliep op een mooi feestje. Erg leuk om zo mijn medestudenten te leren kennen en een beetje meer van Hongarije!

Ik had een nieuwe groep leuke meiden leren kennen in Eger waarmee we besloten naar Wenen en Bratislava te gaan. Helaas was ik na bijna een maand non-stop feesten goed ziek geworden, wat niet zo’n goede combinatie was met de extreme kou en sneeuwbuien in Wenen.Oh man wat was het koud! Toch veel kunnen zien gelukkig en zelfs voor 4 euro van een balletvoorstelling in de staatsopera genoten! Op de zondag pakten we de bus naar Slowakije (voor maar liefst 5 euro, we hadden pech want we waren te laat voor de 1 euro aanbieding) om de laatste dag in Bratislava door te brengen. Ook hier weer de Free Walking Tour gelopen dus veel gezien van dit mega schattige kleine stadje.

Na een weekje in Budapest was het tijd om in Praag met Cristel, een vriendin uit Utrecht, te meeten! Heel leuk om weer even een Nederlandse vriendin te zien! De eerste dag hadden we wat pech met het weer maar we zijn gewoon heerlijk uiteten gegaan en met het partyhostel de kroegen ingedoken. Met Amerikanen, Argentijnen, Egyptenaren en noem maar op gesocialized: heerlijk al die nationaliteiten! Daarnaast natuurlijk weer veel gelopen en gezien: de Lennon Wall, de Charlesbridge, Wenceslausplein, het was allemaal zo mooi!

Ook met het huis wilden we graag een weekendje weg. We hadden allemaal een lekker lang weekend vrij in verband met een nationale Hongaarse feestdag, dus deze dagen besloten we met zijn zessen in Wenen door te brengen (ja, alweer). We kwamen een mega boekenwinkel tegen waar we allemaal boeken kochten, waardoor we de eerste avond in bed doorbrachten met ons nieuwe leesvoer, haha.

De avond erna ontdekten we gelukkig de Traveler’s Shack, waar we ons weer in onze natuurlijke habitat bevonden en de hele avond karaoke deden. Ook al was dit mijn tweede keer in Wenen in één maand, ik heb toch weer veel nieuwe dingen gezien. Vooral het Sisi museum was een toppertje aangezien ik groot fan ben! En zo blij met mijn huisgenoten, zij maken mijn uitwisseling echt 10 keer beter!

Mijn laatste tripje was naar Roemenië (Cluj-Napoca en Sighisoara), waar twee Finse meiden en één Duitse me eens goed leerden hiken. Ik ben helemaal niet zo’n waaghals met enge gladde weggetjes en hoogtes en in Nederland valt er natuurlijk niks te hiken, dus ik moest erg mijn best doen om de experts (mijn vrienden) bij te houden en het ook nog eens leuk te vinden. Ik heb niet veel gezien omdat ik me vooral op mijn voeten concentreerde, maar wat ik zag was prachtig! En wat is Roemenië een bijzonder land. Het is samen met Bulgarije het armste land van Europa en dat was wel te zien.

Ik voel me zo dankbaar, helemaal door dit laatste reisje. Wij zijn zo rijk en bevoorrecht om dit allemaal mee te maken. Wij maken ons druk om de kleur van onze nagels en of ons tuinstel nog niet aan het afbladeren is. In Roemenië doen ze het gewoon met wat ze hebben. En ook confronterend om al het afval te zien dat ze daar gewoon op de grond gooien. Het zet me toch allemaal aan het denken.

Liefs, Milou