Dorien in Wenen

Het eerste wat ik dacht toen ik wakker werd vanochtend is dat ik over een kleine week (!) onderweg ben naar de stad waar ik vier maanden mag studeren komend schooljaar: Wenen. Omdat de colleges pas in oktober beginnen en ik nog het een en ander te doen had hier, ben ik nog in Utrecht. Ik zal mijzelf even kort voorstellen voordat ik jullie meer vertel over mijn uitwisseling die er aan komt. Ik ben Dorien, ben bijna klaar met mijn bachelor psychologie aan de UU, heb daarnaast de minor onderwijswetenschappen gevolgd en ga in Wenen sociologievakken volgen: typisch gevalletje brede interesse en zelf ook erg benieuwd wat ik nou precies ga worden later. Ondertussen woon ik al vijf jaar in ’t mooiste stadsie van het land en heb ik daarvoor mijn hele leven in Flevoland gewoond. Jawel dames en heren hier spreekt een echt poldermeisje! Ik werk nu drie jaar met heel veel plezier in de bediening bij theehuis Rhijnauwen, waar naast thee vooral ook heel veel pannenkoeken op de kaart staan. Tot slot speel ik sinds mijn studententijd bij volleybalvereniging Van Slag, een vereniging waar interne competitie gespeeld word voor alle niveaus. Hoewel ik met mijn team dit jaar ons eerste lustrum vier (we bestaan nu 5 jaar), blijven we nog steeds redelijk onderaan de competitie hangen. Laten we het maar houden op dat we in ieder geval erg enthousiast zijn in de derde helft. Bij deze fijne volleybalvereniging heb ik afgelopen jaar ook een jaartje in het bestuur gezeten: een leuke ervaring, wel super hectisch. Zo kwam ik eigenlijk rond oktober vorig jaar op het idee om tussen mijn bachelor en master in iets anders te doen. Ik denk niet echt dat ik het type ben om met een backback in mijn eentje half Azië door te trekken, maar de ervaring van een semester studeren in een andere stad in het buitenland sprak me wel erg aan. Vanwege mijn functie bij Van Slag kon ik eigenlijk niet in september al weg, waardoor mijn eerste keuze eigenlijk snel op Wenen terecht kwam. Een goede vriendin van mij heeft hier toevallig een paar jaar geleden ook gestudeerd en veel tijd had ze niet nodig om mij enthousiast te krijgen. Ik vond het heel spannend, omdat er van uit FSW maar 4 plekken zijn en ik dus eigenlijk helemaal niet zelf sociologie studeer. Toch kwam eind Januari het mailtje dat ik geselecteerd was! Onwijs tof, want pas toen durfde ik er naar toe te gaan leven. Binnen een week had ik -classic- de lonely planet pocket guide van Vienna gekocht en begon ik in duolingo weer met het ophalen van mijn Duits. In HAVO 5 -vijf jaar geleden alweer- heb ik er eindexamen in gedaan, waardoor ik het snel weer oppakte! Bij zo’n uitwisseling komt veel papier- en uitzoekwerk kijken: vakken kiezen in een andere electronische leeromgeving, beurs aanvragen, handtekening van IO Utrecht, handtekening van IO Wenen, OV stopzetten, OV daar aanvragen, eigen kamer onderverhuren, huisvesting in Wenen. Ik heb het idee dat ik alles geregeld heb nu, maar de stress begint wel een beetje binnen te komen zo een week voor vertrek. Een tip voor komende studenten die naar het buitenland gaan: je kunt via housinganywhere.com zelf redelijk gemakkelijk opzoek naar een huis in je nieuwe stad! Dit ging voor mij in ieder geval gelukkig heel soepel en ik ben erg blij dat ik in een ingerichte kamer terecht kom wanneer ik aankom volgende week. Ik ga mij nog even druk maken om het inpakken van mijn koffer, de volgende keer dat ik iets schrijf zal dat vanuit Wenen zijn!

Tschüß!