Brigitte in Uppsala

Eerste maand in Uppsala

Terwijl ik dit schrijf zitten de eerste vier weken in Uppsala er alweer bijna op, wat is de tijd voorbij gevlogen! Het waren vier weken vol met nieuwe ervaringen en ontmoetingen met nieuwe mensen. Vier super weken en veelbelovend voor de aankomende 4 maanden! In deze eerste blogpost zal ik de weken kort samenvatten. Voordat ik daarmee begin even kort iets over mezelf.

Ik ben Brigitte, 22 jaar en studeer de ALPO in Utrecht. Binnen de ALPO die 4 jaar duurt is geen plek in het curriculum om naar het buitenland te gaan. Dit wilde ik wel heel graag en daarom plak ik een vijfde jaar aan mijn bachelor en ben ik nu met uitgesteld afstuderen in het buitenland.

Mijn aankomst in Uppsala ging net wat anders dan die van de meeste van mijn mede internationals. Ik had het geluk dat mijn opa en oma mij met de auto naar Zweden wilden brengen, wat voor heel veel minder inpakstress heeft gezorgd! Op 18 augustus vertrokken wij met hun camper, en in twee dagen reden we naar Uppsala. Heel tof om de reis met de auto te maken. Zo maak je echt de reis mee, je ziet het landschap veranderen en merkt aan alle kilometers die voorbij gaan dat je echt een stuk van Nederland vandaan bent. In Zweden vielen me gelijk de eindeloze bossen en de mooie houten huizen op. Echt zoals bij Pippi Langkous!

De aankomst in Uppsala was heel goed geregeld. Er was een welkomstgebouw waar je allerlei informatie kreeg, al je vragen kon stellen en de sleutels van je kamer kon ophalen. Bij het welkomstgebouw haalde ik mijn sleutels op van mijn kamer in Flogsta waar mijn opa en oma mij vervolgens hebben afgezet met al mijn spullen. Flogsta is één van de studentenaccommodaties waar de meeste internationale studenten verblijven. Je woont met 11 andere studenten waarmee je samen een keuken deelt. Bij binnenkomst in mijn gang in Flogsta leerde ik al gelijk een aantal van mijn huisgenootjes kennen en de dag van mijn aankomst en de dagen daarna stroomde ons huis langzaam vol met nieuwe internationals. Mijn kamer zelf is groter dan mijn kamer in Utrecht met ook nog een eigen badkamer met wasbak, douche en wc (heel blij mee!). De kamers voor internationals zijn gemeubileerd dus dat is helemaal top!

Dankzij het international office had ik al contact met een paar medestudenten uit Utrecht, die ook vanuit de faculteit sociale wetenschappen naar Uppsala zouden gaan. Deze meiden heb ik dan ook gelijk de eerste dagen leren kennen. De eerste twee weken hadden we nog tijd om de stad te leren kennen. Vanuit de nations (soort studie/studentenverenigingen) werden allerlei introductie activiteiten georganiseerd. Ook kon je je aanmelden voor een buddygroepje. Met de Nederlandse meiden zijn we naar veel introductieactiviteiten geweest, sloten we aan bij elkaars buddygroepje en bedachten we zelf dingen om te doen.

Tijdens die eerste twee weken leerden we zo elkaar en andere internationals kennen.

Een aantal hoogtepunten:

• Een tweedehandsfiets kopen (als Nederlander kan je echt niet zonder fiets)
  • Heel veel stadswandelingen
  • Zwemmen in een meer in de buurt
  • Een tour langs alle nations (dat zijn er wel 12!)
  • Heel veel FIKA’s (dat is typisch Zweeds, je neemt even pauze van je dag om met vrienden of collega’s thee of koffie te drinken met iets te eten erbij)
  • Een verjaardagsfika georganiseerd voor een Finse vriend die jarig was
  • Een dagje naar Stockholm geweest
  • De traditie gestart om met de Nederlandse meiden temptation eiland samen te kijken
  • Kubb gespeeld
  • Een dagje naar Sigtuna geweest
  • Wandelingen gemaakt in de omgeving van Uppsala
  • Elke week maak ik een weekvlog voor familie en vrienden waardoor ik bekend werd als ‘de vlogger’
  • Lid geworden van een nation (kijk wat een mooi gebouw!), als je van één nation lid bent mag je bij alle nations naar binnen

Op 31 augustus begon dan het collegejaar, waar ik me na zo’n lange vakantie en alle introductieactiviteiten me erg op verheugde. Het eerste vak die ik volg is Education and Teaching an international process. Dit vak volg ik met allemaal internationals en toevallig ook met 3 Nederlandse meiden uit Utrecht. In dit vak leren we over het onderwijssysteem in Zweden en vergelijken we het met onze eigen onderwijssystemen. Over een paar weken mogen we ook in het echt een school zien waar we 3 weken elke dag een field study hebben. Daarnaast volg ik twee avonden in de week Basic Swedish. Hopelijk kan ik over een tijdje mezelf voorstellen in het Zweeds en wat simpele zinnen zeggen. Ondanks dat ik de studiedruk als een stuk minder ervaar dan in Utrecht moet er ook echt wel gestudeerd worden. De eerste dagen in de bieb zitten er dus ook op!

Met elkaar proberen we naast de stad Uppsala ook Scandinavië te ontdekken. Het aankomende weekend staat het eerste meerdaagse tripje op de planning, met de boot naar Helsinki en Tallin. Heel veel zin in!