Paulien in Calgary

De tijd vliegt!

Calgary

De tijd vliegt. Inmiddels zit ik alweer in reading week, een soort herfstvakantie in de eerste week van november. Daar was ik wel even aan toe, want de afgelopen tijd waren er een hoop midterms en andere deadlines. Voor vier vakken had ik een midterm, voor drie vakken moest ik een opdracht inleveren en voor een had ik een presentatie. Met een beetje plannen komt dat gelukkig allemaal goed en zijn de eerste cijfers binnen! Het scheelt dat ze hier geen toetsweek hebben, maar dat midterms verdeeld zijn over een langere periode. Dit betekent aan de ene kant dat je je planning goed bij moet houden, maar aan de andere kant dat niet alles tegelijk komt.

De afgelopen maand is het leven in Calgary snel gaan wennen. Ik ken de campus, weet de winkels te vinden en waar de leuke plekjes downtown zitten. (De foto hiernaast bijvoorbeeld). Calgary is geen extreme uitgaansstad, maar kent genoeg leuke clubs en bars. Dat is leuk voor tijdens de feestdagen, in het bijzonder die die we in Nederland niet zo kennen. Halloween bijvoorbeeld wordt hier groots gevierd; van pompoenen uitsnijden tot kostuums in elkaar zetten. Zelf was ik het hele weekend uitgegaan in de stad, verkleed als mummie. Daarvoor was op 10 oktober Thanksgiving en maakte ik met een groep exchange studenten allemaal eten klaar uit het land waar we vandaan kwamen.

Calgary

Uitzicht over Vancouver

Reading week wordt door bijna alle exchange studenten gebruikt om Canada te verkennen. Mensen vliegen naar Toronto, Vancouver, Montreal en zelfs naar de Verenigde Staten. Zelf kom ik net terug van een paar dagen in Vancouver en Victoria. Dat is vanaf hier een uurtje vliegen en supergaaf om te zien! Vanaf een afstandje kan je de skyline met de wolkenkrabbers al zien (zoals in de foto hiernaast) en heb je echt het gevoel in een wereldstad te zitten. Je kan de tijd natuurlijk ook gebruiken om Calgary zelf te verkennen of een dagje naar Edmonton te gaan. Genoeg mogelijkheden!

Sneeuwpop

Sneeuwpop bouwen!

Hier op campus is inmiddels de winter aangebroken. Op mijn terugvlucht van Vancouver naar Calgary kondigde de piloot al aan dat het lokaal “a bit chilly” was: -20 graden Celsius. Er ligt dus een dik pak sneeuw en de temperatuur komt voorlopig overdag niet boven 0 uit. Gelukkig is Calgary daar op ingericht. Mijn kamer en de rest van de campus is goed verwarmd en het openbaar vervoer rijdt gewoon volgens de normale tijden. Ook is de lucht in Calgary een stuk droger dan in Nederland, waardoor het minder koud aanvoelt. Prima weer dus om buiten een sneeuwpop te bouwen.

De combinatie van studeren, het land verkennen en als het even kan de student uithangen zorgt er voor dat geen moment saai is. De tijd gaat ontzettend snel en ik heb het heel erg naar mijn zin hier. Tot volgende keer!