Eefje in Brighton

Op naar Brighton!

Hallo allemaal! Ik ben Eefje, 21 jaar en ga nu beginnen aan mijn derde jaar psychologie.

Over een paar dagen vertrek ik voor 3 maanden naar Brighton aan de zuidkust van Engeland, om daar aan de University of Sussex het eerste semester van dit studiejaar te volgen.

Toen ik met mijn studie in Utrecht begon wist ik eigenlijk al meteen zeker dat ik heel graag een semester in het buitenland wilde gaan studeren. Meteen in mijn eerste jaar ben ik al naar informatiebijeenkomsten geweest en heb ik al een beetje gekeken naar mogelijke bestemmingen. Er waren erg veel bestemmingen die mij leuk leken, maar ik had wel snel een voorkeur voor Engeland, omdat ik de taal natuurlijk al spreek en het ook niet heel ver weg is (het leek me namelijk erg leuk om met de trein naar mijn bestemming te reizen). In eerste instantie wilde ik heel graag naar Londen, maar toen ik erachter kwam dat je daar een behoorlijk hoog cijfergemiddelde voor moest hebben (wat ik niet meer zou kunnen halen), en omdat Londen sowieso ook erg duur is ben ik toch verder gaan kijken. Uiteindelijk kwam ik uit op een lijstje met voornamelijk bestemmingen in Engeland, (Noord) Ierland, en Valencia in Spanje, en door heel uitgebreid alle positieve en negatieve punten op een rij te zetten kwam ik uiteindelijk uit op Brighton. De studentenervaringen die ik las op de site van de UU waren allemaal heel enthousiast, het leek me een hele leuke stad, en ik zag dat ze interessante vakken aanboden, dus ik werd er zelf eigenlijk ook meteen heel enthousiast over. Toen ik in het voorjaar hoorde dat ik een van de gelukkigen was die naar Brighton mocht gaan was ik dan ook heel erg blij!

Een paar maanden geleden heb ik op de pre-departure meeting de 4 andere studenten ontmoet die ook het eerste semester naar Brighton gaan, het was heel fijn om nu anderen te kennen die precies hetzelfde proces moesten doorlopen om alles voor de exchange te regelen. Wij hadden ons allemaal aangemeld voor een kamer geregeld door de universiteit, maar toen er voor geen van ons een accommodatie beschikbaar was, hebben we een huis gevonden om met z’n vijven in te wonen. Afgezien van dat dat ongetwijfeld heel gezellig wordt is het ook heel fijn om met mensen te gaan wonen die je al een klein beetje kent en die van dezelfde universiteit komen!
Over een paar dagen vertrek ik als eerste van ons groepje met de trein naar Brighton, waar ik eerst nog een paar dagen in een hotel zit voor we ons huis in kunnen. Ik heb nog nooit alleen gereisd en ben nog nooit alleen in een hotel verbleven, dus dat vind ik nog best een uitdaging! Maar het leek me wel erg fijn om al een paar dagen te kunnen acclimatiseren en de stad te kunnen verkennen. Als we in ons huis kunnen begint namelijk meteen de dag daarna de ‘welcome week’ voor nieuwe en exchange studenten al.

Naast een behoorlijk grote hoeveelheid stress over alles wat ik nog moet regelen (passen al mijn spullen wel in mijn koffer en vergeet ik niks belangrijks?) en de reis die ik alleen ga maken (kan ik mijn ongetwijfeld veel te zware koffer wel in de trein tillen?) heb ik ook ontzettend veel zin om straks 3 maanden lang te wonen en te studeren in Brighton!