Adesa in Granada

Een soep van talen

Beste mensen van het avontuurlijke leven,

Het Alhambra

Welkom bij deze tweede blogpost! Ondertussen ben ik al ruim een maand in Spanje en ik kan beamen dat Granada echt een hele mooie, leuke en levendige stad is. Dit komt niet alleen door de prachtige gebouwen en straten met Spaanse en Arabische elementen, maar ook door de relaxte sfeer, de vele muzikanten en de prachtige bergen. De terrassen zijn bijna altijd bezet door jong en oud, ’s ochtends bijvoorbeeld voor een kopje koffie en een tostada (getoast brood) met tomatenpuree. In de middag tussen 14:00 en 17:00 is het rustiger op straat want dan is het tijd voor de siësta en zijn de winkels dicht. In de avond komt de stad weer tot leven en kun je genieten van muziek bij de kathedraal, een tinto de verano (zomerdrankje) met tapas of van het uitgaansleven. En als je even iets anders wilt, dan kun je ook nog naar een ‘mirador’, dat is een uitzichtpunt van waaruit je het Alhambra kunt zien.

Hiken met Lieve (links); In Ronda (rechts)

Een soep van talen
Granada is dus een mooie stad, maar om eerlijk te zijn: de eerste week ging niet helemaal van een leien dakje. Het is al wennen om in een andere stad te zijn maar daarnaast had ik ook een paar problemen met mijn woonplek. Een spoedcursus ‘hoe bel en mail ik met een Spaanse verhuurorganisatie?’ kreeg ik er dus gratis bij. Gelukkig kon ik totdat alles was opgelost een paar nachten bij Lieve slapen, een andere UU-student die op dit moment ook in Granada studeert. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en ik voel me nu helemaal thuis. Ik woon midden in het centrum, samen met drie leuke meiden uit Duitsland, Marokko en Spanje. We communiceren in het Engels of in het Spaans of een combinatie van beide. Meestal dan, want af en toe spreek ik per ongeluk in het Nederlands tegen mijn Duitse huisgenoot of zij in het Duits tegen mij. Het is een soep van talen maar dat is vaak wel erg grappig en ook heel leerzaam. Naast mijn huisgenoten heb ik ook heel veel andere mensen leren kennen, waarmee ik allerlei activiteiten heb ondernomen zoals omliggende steden bezoeken, apen bewonderen in Gibraltar en hiken in de bergen.

Studeren in Granada
Ongeveer een week na mijn aankomst in Granada was er een welkomstdag voor alle internationale studenten. Dit was erg leuk georganiseerd, want na de informatiesessie kwam er een koor om voor ons te zingen en de bijeenkomst werd afgesloten met een gezamenlijk dansje. Daarna kon het studeren aan de Universiteit van Granada dan echt beginnen. In de eerste week konden we verschillende lessen uitproberen om te bepalen welke vakken we definitief wilden volgen. Dit was een beetje rommelig maar aan de andere kant wel heel fijn, want hierdoor heb ik de meest interessante vakken kunnen kiezen.

Het volgen van de lessen in het Spaans was in het begin even wennen, want het Andalusisch accent is toch wel lastig te verstaan. Bij de eerste paar hoorcolleges dacht ik vrijwel continu: ik snap er niets van, wat zeggen ze nou? En soms niet alleen door de taal en het accent, maar ook omdat er bijvoorbeeld werd verwezen naar een specifieke gebeurtenis in Spanje waar ik niets van afwist. In het begin had ik ook pas door dat er een grapje werd gemaakt als de zaal begon te lachen of dat er een vraag werd gesteld als er ineens volledige stilte was. Nu ben ik meer gewend aan het Spaans, kan ik de hoorcolleges veel beter volgen en ook meelachen 😊

Straatje in Granada

Als afsluiting van deze blog nog een paar wist-je-datjes over de Universiteit van Granada: 1. Wist je dat er tijdens de werkgroepen veel discussies plaatsvinden en dat Spaanse studenten heel actief meedoen? 2. Wist je dat je in de cafetaria van de universiteit gewoon een biertje kunt bestellen? 3. En dat er bij de lunch in de kantine standaard een glaasje rode wijn wordt aangeboden? 4. Wist je dat de studie antropologie bij de Faculteit van Filosofie en Letteren hoort en psychologie bij de Faculteit van Psychologie? (bij de UU vallen ze beide onder de Faculteit van Sociale Wetenschappen). 5. Wist je dat ik het heel leuk vind als je deze blog helemaal hebt gelezen? ¡Muchas gracias! Blijf meelezen want in de volgende blog kom je meer te weten over ochtend- en avondlessen, do’s en don’ts in Spanje en de betekenis van ‘Duende’…

Groetjes,