Adesa in Granada

Het leven is een feestje

Beste mensen van het avontuurlijke leven,

Ik kan het bijna niet geloven, maar het is al december! Tijd voor een nieuw verhaal vanuit Granada! De temperatuur is ondertussen gedaald, maar de zon schijnt vrolijk door. Verder heeft de stad een feestelijke sfeer doordat de straten versierd zijn met kerstverlichting. Soms voelt het onwerkelijk dat ik hier drie maanden ben en het echt een beetje als thuis voelt. Ik weet waar ik het beste mijn boodschappen kan doen, waar de goede studeerplekken zijn en in welke club de leukste muziek gedraaid wordt. Ook heb ik ontzettend fijne en lieve mensen om me heen waarmee ik samen studeer of leuke dingen doe.

Het leven is een feestje
Zo zijn we naar de Feria de Jaén geweest, een soort kermis waar veel vrouwen in kleurrijke flamenco jurken rondlopen. Daarnaast was er een breadparty georganiseerd en Halloween hebben we ook gevierd. Fiesta, fiesta, fiesta… De uitdrukking ‘het leven is een feestje’ weten ze hier

Uitzicht vanuit het Alhambra

goed in de praktijk te brengen. Dus zoek je voor je uitwisseling een plek om te feesten? Dan ben je bij Spanje aan het juiste adres. Verder kun je hier natuurlijk ook andere dingen doen, zoals Córdoba bezoeken en de Caminito del Rey in Málaga bewandelen. Of zoek het dichterbij en betreed het Alhambra met een prachtig uitzicht op Granada. Tenslotte kun je naar de Alpujarras gaan, dat is een berggebied met meer dan 40 kleine dorpjes. Alle dorpen bezoeken is een beetje teveel van het goede, maar ga in ieder geval wel naar het mooie Pampaneira. En als het even kan ook naar het heksendorpje Soportújar voor het huis van Hans en Grietje. Al deze activiteiten vond ik zelf erg vermakelijk. Maar naast alle gekkigheid haal ik mijn geluk vooral ook uit de kleine dingen zoals een wandeling door het park of een kop koffie op de universiteit.

UU versus UGR
Mijn lessen gaan namelijk ook gewoon door. Ik ben nu nog meer gewend aan de Spaanse hoorcolleges en de werkgroepen zijn niet meer zo spannend als in het begin. Tenminste… binnenkort moet ik een rollenspel uitvoeren in het Spaans en dat is wel nog een beetje spannend. En soms zijn er nog momenten dat ik het toch niet helemaal kan volgen. Bij mijn vak van Antropologie worden er bijvoorbeeld veel discussies gevoerd en als studenten door enthousiasme nóg sneller én door elkaar heen praten, dan hangt er wel een vraagteken boven mijn hoofd. Dat is jammer want de discussies gaan vaak over hele actuele onderwerpen, zoals het Israëlisch-Palestijns conflict. Dan is het wel handig om echt alles goed te begrijpen. Dat lukt nog niet helemaal, maar de hoofdlijnen krijg ik wel mee.

Het studeren is hier anders dan in Utrecht. Ik volg een semester lang vier vakken tegelijk met veel wekelijkse opdrachten. In Utrecht volg je twee vakken per blok en werk je vaak voor langere tijd aan een grote opdracht. Daarnaast is ook een verschil dat er ochtend- en avondlessen zijn. Ik ben zelf bij de ochtendlessen geplaatst, wat betekent dat mijn vroegste les om 9.00 begint en mijn laatste les tot 14.30 duurt. De avondmensen kunnen uitslapen maar hebben soms les tot 21.30 ’s avonds. Er zijn dus wel wat verschillen tussen de UU en de UGR en het is heel interessant om dat te zien. Buiten de academische context zijn er ook wat algemene verschillen tussen Nederland en Spanje, dus hierbij de beloofde do’s en don’ts!

Links: Faculteit van Psychologie. Rechts: Pauze bij de UGR

DONT

1. Haasten. Even snel je broodje kaas eten terwijl je je naar de bus haast? Tip: doe maar gewoon rustig aan. Eet je ontbijt thuis of koop voor 60 cent een tostada met tomaat op de universiteit. En waarom zou je haasten? De bus komt toch wel te laat 😉
  2. Schrikken van late tijden. Kijk niet raar op als rond twaalf uur ’s avonds je Spaanse huisgenoot nog in de keuken staat om eten te maken of als om 1:00 uur de nachtclub nog steeds halfleeg is. Het echte feest begint rond drie uur… Het ritme is gewoon net even anders.
  3. IJskoffie bestellen en koude koffie verwachten. Ja je leest het goed, verwacht géén koude koffie als je ijskoffie bestelt. Wat je wel kunt verwachten is een glas met ijsklontjes waarin je behendig een kop warme koffie moet schenken. Ik heb mijn medekoffiedrinkers zien groeien in hun ijskoffiekunsten en het zijn nu echte professionals.

DO

1. Spaans praten en fouten maken! Denk je nu, ik wil ook wel naar Spanje maar mijn Spaans is niet zo best… Gewoon gaan! Ze doen hier echt hun best om te begrijpen wat je zegt, ook al spreek je iets verkeerd uit. Wil je heel graag doen alsof je geen toerist bent, gebruik dan deze uitdrukkingen: ¿Qué tal? (begroeting/ hoe gaat het), Pues… nada (aan het einde van elke zin), Hasta luego in plaats van adios en tenslotte het magische woord…. *tromgeroffel* ¡Vale! Dit woord is een vorm van ‘oké’ en gebruik je op z’n minst 50 keer per dag.
  2. Tas op een stoel. Als het kan, zet je tas dan op een stoel en niet op de grond. Ik ben hier in een café al twee keer (op een vriendelijke manier) op aangesproken. Het zou namelijk kunnen zorgen voor ‘slecht geluk’. Het is dan ook heel normaal om een stoel in beslag te nemen voor je tas.
  3. Twee kussen. Begroet informele Spaanse contacten niet met drie kussen en al helemaal niet met een hand. Twee kussen is precies goed, eentje rechts en eentje links, that’s it.

Tapas met Erasmusstudenten

Dat was ‘m weer! Er komt nog één laatste blog in januari met een kleine reflectie op het hele avontuur. Maar voor nu wens ik je een mooi december, fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!

Groetjes,
Adesa