Eefje in Brighton

De tijd vliegt!

Hoi allemaal,

Hier een vervolg op mijn vorige blog die ik een paar dagen voor mijn vertrek naar Brighton schreef. Ik schreef toen dat ik streste over of alles wel in mijn koffers paste. Gelukkig kon ik alles in een hele grote zware koffer krijgen en nog een kleiner handbagagekoffertje. Helaas was er naast al mijn kleding en spullen ook nog plek voor iets anders, namelijk…. Een zware verkoudheid met keelontsteking!

Een paar dagen voor vertrek begon de keelpijn en helaas werd dat in de dagen daarna alleen maar erger en kreeg ik er ook nog koorts bij. En dat terwijl ik mijn spullen nog moest pakken en de laatste belangrijke dingetjes voor vertrek nog moest regelen! Hoewel ik eerst veel zin had om te vertrekken en een gezonde dosis spanning had, was dat wel even anders nu ik me ontzettend beroerd voelde en een hele reis met zware koffers in het vooruitzicht had. Gelukkig was het ergste net over voor vertrek, maar het hele idee van vrolijk afscheid nemen en topfit de trein in stappen en leuke foto’s maken op het station waar ik vrolijk met mijn koffers op sta, is helaas niet uitgekomen; op de foto’s sta ik namelijk bleek met een behuild gezicht en eerder angstig dan vrolijk. Die foto’s hoef ik dan ook niet bij te vroegen ;).

Gelukkig ging de treinreis eigenlijk heel erg goed en soepel en was ik in de middag al in Brighton waar ik gelijk in mijn hotel kon inchecken. De eerste paar dagen heb ik de stad en omgeving een beetje verkend, en als een echte Nederlander heb ik dat ook nog deels gedaan op de fiets ;). Ik vertrok op donderdag en op zondag konden we in ons huis. Die zondag was er op de uni gelijk al een soort welkomstfeestje voor visiting en exchange studenten waar we heen gingen, en in de introductieweek die volgde waren meerdere activiteiten voor exchange-studenten en eerstejaars. In de eerste week hebben we gelijk al allemaal een trui van de universiteit gekocht en de campus een beetje gezien en verkend. De campus ligt zo’n 20 minuten buiten de stad in een hele groene heuvelachtige omgeving!

Foto: De pier van Brighton en zonsondergang op het strand.
Na de introductieweek begonnen in de eerste week van oktober de lessen. Anders dan in Utrecht zijn de semesters niet opgedeeld in twee blokken, en daarom volg ik nu vier vakken tegelijk. Wel heb ik met deze vakken alleen maar hoorcolleges en geen werkgroepen, en de hoorcolleges worden ook allemaal opgenomen, dus dat is erg prettig! Verder is het onderwijs hier niet heel erg anders dan ik gewend ben in Nederland, dus er is geen enorme cultuurshock op dat vlak. Ik heb nu voor elk vak elke week één college. Het beginnen met studeren hier was wel even wennen, want het is best lastig om aan je studie te zitten als je tegelijkertijd graag je nieuwe woonplaats en omgeving wil verkennen!
Foto: Met mijn liefste huisgenootjes bij de Seven Sister
Ik ben hier nu inmiddels al twee maanden en de tijd vliegt voorbij! Ik heb al veel leuke uitstapjes gemaakt met mijn huisgenootjes, zo zijn we gelijk in een van de eerste weekenden naar de Seven Sisters geweest (hele mooie krijtrotsen hier in de buurt), ben ik al meerdere keren in Londen geweest en heb uitstapjes gemaakt naar Cambridge en Bath (waar ik me helemaal in Bridgerton waande). Verder hebben we nog veel leuke dingen gedaan; zo gingen we Brighton-Ajax kijken in de pub en belandden we ineens tussen allemaal Nederlandse Ajax supporters en bleken we precies de pub te hebben uitgekozen die waarschijnlijk de verzamelplaats was voor alle Ajaxsupporters zonder kaartje! Wij mochten ook alleen naar binnen omdat we Nederlands waren en moesten de andere internationals die met ons meegingen mee naar binnen nemen met het verhaal dat zij ook Ajaxsupporters waren. Na een maand alleen met mijn huisgenoten Nederlands gepraat te kunnen hebben was het heel gek om ineens in een pub vol Nederlanders te staan, alsof we weer even thuis waren. Ik ben ook nog met een huisgenootje naar de Harry Potter Studiotour geweest, iets wat ik al heel lang wilde en we hadden het geluk om de laatste twee kaartjes te kunnen bemachtigen voor een bustour vanuit Brighton! We hebben ook nog Halloween gevierd met een klein feestje hier thuis, waar ik en mijn huisgenootjes verkleed waren als Winx-club.
Ook is deze maand mijn tante langs geweest, dus ik heb ook nog even tourguide gespeeld om de stad te laten zien.

Foto links: De eerste keer naar Londen. Rechts: Herfstdagje in Bath.

Inmiddels heb ik al een tentamen en presentatie achter de rug en de volgende tentamens komen er alweer aan. Het gekke is dat de tentamens hier online zijn, maar dat je ze dus wel op je eigen laptop mag maken, op een zelfgekozen locatie, dus ik heb mijn tentamen lekker vanuit mijn bed gemaakt! Waar we de eerste paar weken nog regelmatig uitgingen is die sfeer nu meer gedraaid naar een studiesfeer, omdat we nu allemaal onze eigen tentamens en deadlines hebben. De tijd vliegt als je plezier hebt en het einde van de exchange-ervaring komt al snel steeds dichterbij, maar de komende maand staan er nog genoeg leuke dingen op de planning tussen onze tentamens en deadlines door!

Bedankt voor het lezen van mijn tweede blog!