Adesa in Granada

‘Duende de Granada’, de magie van Granada

Beste mensen van het avontuurlijke leven,

Iets later dan gepland, maar hierbij het allerlaatste blog over Granada. De laatste twee maanden gingen erg snel. In december kwam een vriendin uit Utrecht langs en even later was het alweer kerst en oud- en nieuw. Begin januari kreeg studeren de hoogste prioriteit omdat de tentamens voor de deur stonden. Gelukkig zat iedereen in hetzelfde schuitje en konden we elkaar motiveren om door de Spaanse teksten heen te ploegen. Uiteindelijk is het allemaal gelukt en met toch wel een beetje trots kan ik zeggen dat ik alles heb gehaald, net als veel van mijn medestudenten. De weken na de tentamens waren helemaal volgepland om er nog voor de volle 200% van te genieten. Nog een keer naar het Alhambra, naar de leukste uitgaansplekken, de laatste zonsondergang bekijken met uitzicht over de hele stad… Alles werd nog één keer intens beleefd met het besef dat dit de laatste keer zou zijn tijdens deze uitwisseling. Maar wat hebben we genoten, gelachen en geleefd.

Eind augustus schreef ik mijn eerste blog en toen had ik nog geen idee wat er allemaal zou komen. Ik wist niet dat ik zoveel zou reizen, gewend zou raken aan de Spaanse lessen en zoveel verschillende mensen zou ontmoeten. Ik ben echt ontzettend blij dat ik deze keuze heb gemaakt en zou het zo nog een keer doen. Aan iedere student die de mogelijkheid heeft maar twijfelt om op exchange te gaan: doe het gewoon! Zie je allerlei beren op de weg? Duw ze aan de kant of doe je ogen dicht en ren er snel langs, maar ga ervoor! Het is echt een unieke ervaring waar je geen spijt van zult krijgen. Je ziet veel nieuwe plekken, leert veel en zult met een aantal mensen een hechte band opbouwen. Voor mij was dit vooral met een aantal Duitse meiden, wat mooi uitkomt, want als buren kunnen we elkaar gemakkelijk opzoeken. Dit hebben we dan ook aan elkaar beloofd: een tour door Duitsland en een rondleiding door Utrecht staan al op de planning.

Verder zal iedere (ex-)Erasmus student het volgende waarschijnlijk over zijn uitwisselingsstad zeggen, maar: Granada is the place to be! Ik heb veel andere steden bezocht in Spanje, maar deze stad heeft iets speciaals. Het heeft een unieke sfeer die ik steeds probeer te beschrijven, maar niet in woorden kan vangen. Er wordt ook weleens gesproken over ‘Duende de Granada’, letterlijk vertaald de magie van Granada. De magie waardoor je verliefd wordt op deze stad en terug wilt komen. Dit komt door haar charme, rust en levendigheid en oneindige mogelijkheden. Ben ik biased? Misschien een beetje.. Ja, toegegeven ben ik ook wel een beetje verliefd geworden op deze stad. En ik weet dan ook zeker dat ik nog terug zal komen! Het is natuurlijk jammer dat het voorbij is, maar ik ben vooral heel blij en dankbaar dat ik een aantal maanden in Granada heb kunnen doorbrengen. De lessen zijn afgelopen, de tentamens gemaakt en de meeste studenten zijn huiswaarts gekeerd. Het is tijd om dit verhaal af te sluiten. Op naar een nieuw avontuur! 😉

Groetjes,
Adesa