Lisa in Montpellier

Genieten van alles wat Frankrijk te bieden heeft!

Hallo iedereen!

Arc de Triomphe, Montpellier

Daar ben ik weer, 2 maanden later, inmiddels helemaal ingeburgerd in het Franse bestaan. Ik voel me al helemaal thuis in Montpellier en heb al zoveel mensen ontmoet! Montpellier is een hele levendige studentenstad en heeft zoveel te bieden. Er zijn tal van leuke koffietentjes, barretjes, het strand, musea die gratis zijn voor studenten etc. Het heeft ook de perfecte grootte; niet te groot, niet te klein. En ik houd van de architectuur hier, het heeft wel iets weg van Parijs…

Calanques

Wat ook top is in Montpellier is dat het publieke transport gratis is voor iedere inwoner. Vanaf mijn campus sta ik in 10 minuten in de stad met de tram. En elk eerste weekend van de maand kun je treintickets kopen voor 1 euro waarmee je in heel de regio kunt reizen naar andere stadjes. Zo ben ik al naar Narbonnes, Sete, Avignon en Arles geweest.

De Erasmus organisaties organiseren ontzettend veel activiteiten. Dag- en weekendtripjes naar andere steden, zo ben ik bijvoorbeeld naar Nice, Cannes & Monaco geweest in een weekend. Ook organiseren ze vaak feestjes, hikes, wijnproeverijen, sportactiviteiten en elke woensdag is er een taalcafé waar je met anderen je taal kunt uitwisselen. Er is bijna elke avond wel iets te doen! Ik vind het ontzettend leuk om mensen uit andere landen en culturen te ontmoeten en te leren over hun cultuur en gebruiken.

Palais Princier de Monaco

Op de universiteit is alles in het Frans, wat in het begin wel pittig was. Maar ik merk na 2 maanden al heel wat progressie! 2 keer in de week volg ik ‘s avonds een Frans cursus om mijn Frans bij te spijkeren. Daarnaast ben ik in een Frans boek begonnen en kijk ik Franse series en YouTube video’s. Maar het belangrijkste is toch wel de exposure in het dagelijkse leven en het praten met Franse studenten.

Kortom, ik heb het ontzettend naar m’n zin hier en ik kijk uit naar de tweede helft van het semester!

Au revoir!

Lisa