Ella in Valencia

Tentamenstress

spanjeHet is inmiddels januari, en over twee weken vlieg ik alweer naar huis. Eind december heb ik de laatste lessen op de Universiteit al gehad. In januari zijn er namelijk geen lessen meer, want de hele maand is ingepland voor het leren en maken van tentamens. Gelukkig had ik eerst nog twee weken kerstvakantie voordat ik toch echt moest beginnen met studeren voor mijn tentamens. In tegenstelling tot het overgrote deel van de Erasmusstudenten bleef ik tijdens Kerst en Oud & Nieuw in Valencia. Kerst is hier niet zo belangrijk als in veel andere landen. Bijna niemand heeft een kerstboom in huis en niemand krijgt cadeautjes. Driekoningen daarentegen is hier voor kinderen het belangrijkste feest van het jaar. Er zijn optochten in de straten en op deze dag krijgt iedereen cadeautjes. Ook ‘Nochevieja’ is hier anders dan in Nederland. Terwijl ze hier het hele jaar door elke kans aangrijpen om vuurwerk af te steken, is er in de nacht van 31 december geen enkele knal te horen. Desondanks verzamelde iedereen zich wel op een groot plein waar samen afgeteld werd. Om 12 uur ’s nachts moet bij elke klokslag een druif gegeten worden. Als dit lukt brengt dat geluk voor de rest van het jaar. Ik dacht dat ik dat wel eventjes kon doen, maar het is een stuk moeilijker dan het lijkt!

Natuurlijk kwam er van mijn voornemens om te beginnen met studeren in de vakantie helemaal niets terecht. Maar een week voor de tentamens moest ik toch echt beginnen. Terwijl ik in Nederland meestal maar twee tentamens heb, had ik er nu vier. Na een week van keihard studeren had ik meteen twee tentamens op één dag. Mijn eerste tentamen was een ramp. We hadden maar 35 minuten om dertig meerkeuze vragen te beantwoorden. Bovendien waren het moeilijke vragen in het Spaans, maar ik had geen tijd om mijn woordenboek te gebruiken. Tot overmaat van ramp kwam ik er later achter dat je beter een vraag niet kan beantwoorden als je het niet weet, want een fout antwoord kost je meer punten. Gelukkig gingen de andere tentamens wel goed. In tegenstelling tot in Nederland zijn sommige tentamens hier niet erg moeilijk!

Nu al mijn tentamens erop zitten komt het einde in zicht. De komende twee weken hoef ik alleen nog maar de eindtoets van mijn taalcursus te maken en de laatste belangrijke formulieren te laten ondertekenen. Van  de eerste mensen heb ik al afscheid moeten nemen, en volgende week is mijn eigen afscheidsfeestje. Gelukkig blijven er ook een aantal vrienden in Valencia wonen, dus het zou zomaar kunnen dat ik dit jaar nog een weekendje in Valencia te vinden ben!