Suzanne in Lund

Suzanne LundDit jaar zal ik voor de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht een blog bijhouden over studeren in het buitenland. Ik zal mij allereerst voorstellen. Mijn naam is Suzanne Veenstra. Ik ben 23 jaar en zit in het vierde jaar van de bachelor Algemene Sociale Wetenschappen. Vanaf dat ik wist dat het mogelijk was om in het buitenland te studeren, wilde ik dit graag doen. Het voorbereiden voor zo’n semester begon voor mij in de herfst van 2014. Mijn keus viel op Lund, een klein stadje in het zuiden van Zweden, waar ongeveer de helft van de 100.000 inwoners student is. Ik koos voor Lund vanwege het unieke studentenleven dat helemaal om nations draait (een soort studentenverenigingen) en omdat ik graag Zweeds wilde leren. 10 maanden en heel veel regelwerk later, was het zo ver; ik vloog naar Kopenhagen.

Lunds Universitet organiseert voor internationale studenten een Arrival Day. Op deze dag word je opgewacht op het vliegveld en het treinstation. Ook krijg je heel veel praktische informatie,Suzanne Lund Kamer je kamer sleutels en kan je kaartjes voor alle activiteiten kan kopen. Gelukkig had ik via de universiteit een kamer gekregen. Het vinden van een kamer schijnt in Lund namelijk nog moeilijker te zijn dan in Utrecht.

Na deze arrival day volgden nog twee weken vol met introductieactiviteiten. Samen met je mentorgroep leer je de stad én heel veel andere internationale studenten kennen. De introductie activiteiten bestonden uit een informatiemarkt met alle nations en sportclubs, hiken in een Nationaal park, naar de IKEA, barbecueën, feestjes, een sportdag, enzovoorts. Ook is een een korte introductiecursus Zweeds, en ontmoet je je coördinator, die de inschrijving voor de vakken compleet maakt.

Suzanne Lund 2Alles is dus enorm goed geregeld (wat ook wel typisch Zweeds is), en de eerste twee weken voelden voor mij echt als een vakantie.