Caroline in Vancouver

Caroline in Vancouver 2Hi everyone! Ik ben Caroline, vierdejaars ASW-studente en ik ben dit semester op uitwisseling in Vancouver, Canada. Mocht je nog twijfelen over een semester abroad, stop daarmee en ga! Het is wat regelwerk, maar dat is het meer dan waard. Ik woon inmiddels al even in Vancouver en dat bevalt me enorm goed. Ik heb gekozen voor een kamer op campus. Het leek me heel leuk om een keer op campus te wonen, aangezien wij dat in Nederland niet doen. Het is enorm leuk! Vrijwel alle internationals wonen ook op campus, waardoor er echt een international community is ontstaan. Het is heel praktisch om maar twee deuren verder te hoeven lopen om samen te eten met elkaar 😉

De universiteit organiseerde begin september een introductieweek, waarin ik de campus en de stad heb leren kennen en heel veel nieuwe mensen heb ontmoet. Elke dag werden activiteiten georganiseerd en konden we eten in de dining hall. We zijn af en toe ook gaan eten in Downtown Vancouver om, naast de campus, ook de stad goed te leren kennen. In deze week heb ik heel veel nieuwe mensen ontmoet en vrienden gemaakt over de hele wereld! Persoonlijk vind ik de nieuwe vriendschappen één van de leukste aspecten van m’n uitwisseling! In de afgelopen tijd heb ik heel veel mensen goed leren kennen en met elkaar zijn we veel weekendjes weg geweest. Dat is het tweede aspect van mijn uitwisseling dat me erg goed bevalt: studeren afwisselen met reizen! Ik ben in de weekenden zoveel mogelijk weggeweest en heb onder andere de Rocky Mountains, WhistlerCaroline in Vancouver 1en San Francisco bezocht en ben daarnaast nog op een aantal dagtochten naar de bergen geweest.

Uiteraard ben ik in Vancouver ook aan het studeren. De vakken die ik heb gekozen, bevallen me erg goed! Het onderwijs verschilt van dat van de UU: ik heb vakken die vier maanden duren, en elk vak kent naast de tentamens veel opdrachten. Ik vind zelf dat het onderwijs van iets lager niveau is dan in Nederland en hoor dat ook van veel andere Nederlandse studenten. Het is soms wel meer werk, gezien de vele opdrachten, maar zeker niet moeilijker. Dit hangt uiteraard wel af van de vakken die je kiest, maar zelfs mijn 300-vakken (voor 3e of 4e jaars) zijn goed te doen. Ik heb goede ervaringen met het kiezen van vakken en SFU begeleidt uitwisselingsstudenten stap voor stap in de aanmeldprocedure. Als ik vragen had, werden die altijd direct en duidelijk beantwoord.

Caroline in Vancouver 3Ik ben heel blij dat ik op uitwisseling ben gegaan naar dit prachtige land! Ik moedig iedereen aan om ook een semester aan een buitenlandse universiteit te studeren. Het zijn vier maanden waarin je uiteraard studeert, maar vooral een nieuw land verkent, een nieuwe cultuur ervaart en heel veel nieuwe vrienden maakt!