Iris in Uppsala

Even voorstellen

IrisHej hej! Ik ben Iris Vermeulen en ik ben een derde jaars student Pedagogische Wetenschappen. Dit semester studeer ik echter in Uppsala en volg ik vakken van Educational Sciences. Hiernaast hoop ik zoveel mogelijk van het Zweedse (studenten)leven mee te krijgen, veel nieuwe (internationale) vrienden te maken, kanelbullar en kötbullar te eten, veel van Scandinavië en de omgeving te zien en natuurlijk alles uit mijn exchange halen!

Aan de ene kant lijkt het heel ver weg maar aan de andere kant kan ik me de dag dat ik weg ging nog heel goed herinneren. Alweer meer dan 2 maanden geleden stapte ik op een donderdagochtend op het vliegtuig om mijn Nederlandse leventje voor een aantal maanden achter te laten en een ander land te leren kennen. Vanaf het moment dat ik aankwam op het vliegveld is alles heel snel gegaan. Tijdens het wachten op de shuttle van het vliegveld naar Uppsala leerde ik al de eerste mensen kennen en na een gezellige busreis werden we bij een van de nations (een soort van Zweedse studentenvereniging) die Uppsala rijk is gedropt. Hier konden we onze sleutels op  halen, registeren bij de universiteit en kregen we verdere informatie over onze tijd in Uppsala.

Hierna had ik 1,5 week om de stad een beetje te leren kennen voordat de college’s begonnen. De universiteit en de nations organiseerden een oriëntation week met allerlei activiteiten waar je aan deel kon nemen. Ik ben onder andere naar barbecues en een karaoke avond geweest. Ook organiseerde de universiteit een soort welkomstceremonie in de grote zaal van het hoofdgebouw. De grote zaal is ontzettend mooi en de hele ceremonie was vet om een keer mee te maken. Ondertussen waren ook alle nations open voor rondleidingen dus genoeg tijd om de stad en de nations een beetje te ontdekken.

In Uppsala is het zo georganiseerd dat het grootste deel van het studentenleven in de nations plaatsvindt. Het systeem zit zo in elkaar dat je voor de meeste dingen die de nations organiseren lid moet zijn bij tenminste een nation. Je kan dus ook naar activiteiten gaan die door een andere nation georganiseerd zijn dan je eigen. Het enige voordeel is dat als je lid bent van een bepaalde nation je daar vaak geen entree voor de club hoeft te betalen of korting hebt op andere activiteiten. Het is dus een wat opener systeem dan de Nederlandse studentenvereniging waarbij je echt alleen bij je eigen studentenvereniging blijft. Bij de meeste nations kun je terecht voor lunch, fika (typisch Zweeds: koffie drinken met een gebakje erbij), avondeten en een biertje. Ook organiseren ze activiteiten zoals gasques en balls. Een ball is zoals een gala in Nederland maar een gasque was nieuw voor mij. Het is een soort van diner waar tussendoor speeches gegeven worden, Zweedse liederen worden gezongen, je heel vaak op een bepaalde manier met je date en je omzittenden moet proosten en heel veel schnaps moet drinken. Kortom, mijn eerste indrukken van het Zweedse studentenleven is dat het erg bruisend is en erg interessant is om van zo dichtbij mee te maken!