Suzanne in Lund

Hej hej! Inmiddels ben ik alweer ruim 4 maanden in Lund, en lijken die eerste weken alweer ver weg. Na deze introductieweken begon het studeren in Zweden dan echt. En dit begon vroeg,Lund namelijk maandagochtend om 8 uur. Dat dit niet echt 8 uur is, werd ons tijdens een introductiepraatje verteld. Wanneer op het rooster het hele uur wordt aangegeven, beginnen de lessen pas om kwart over. Dit komt nog uit de tijd waarin er geen klokken waren. Dus als de kerkklokken sloegen, wist je dat het het hele uur was, en had je een kwartier de tijd om op de universiteit te komen. Natuurlijk ging dit de eerste paar keer mis, en verscheen ik te vroeg op college.

Het onderwijs in Zweden verschilt niet zo erg van Nederland. Wat mij wel opviel, is hoe ongeorganiseerd de universiteit kan zijn, iets wat ik niet echt van Zweden verwacht had. Zo doen ze niet aan time-slots of iets wat daar op lijkt. Je hoopt maar dat je vakken niet te veel overlappen en als dat wel zo is stuur je een mail naar de docent en komt het allemaal wel weer goed. Na elke werkgroep of college wordt standaard ‘tack för idag’ (bedankt voor vandaag) gezegd. Dit is een gewoonte waar ik wel snel aan kan wennen, het heeft iets gezelligs over zich.

Fika Lund Doordat ze hier niet echt een systeem van blokken kennen, kunnen vakken op ongeveer alle mogelijke momenten beginnen en eindigen. Hierdoor waren de eerste maanden qua studie erg rustig. Genoeg tijd dus voor fika. Fika is een begrip wat even uitgelegd moet worden, want de Zweden zweren erbij. Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat je ergens koffie gaat drinken en iets lekkers erbij eet. Sommige Zweden doen dit wel 3 keer per dag. Mijn favoriet: het bakkertje waar je enorme koppen koffie krijgt en net zo grote kanelbullar, de Zweedse kaneelbroodjes.

Deze traditie van fika wordt dan ook vaak gebruikt om studenten ergens heen te lokken. ‘Vul een enquête in en krijg een fika!’, dat soort dingen. Wie zegt er nee tegen gratis koffie en een broodje? Ook International Desk organiseert activiteiten rondom fika. Zo kunnen internationale studenten zich opgeven voor de Swedish Lounge. Hierbij ga je in een groepje met andere internationale studenten en één of twee Zweden Zweeds spreken. Ik zit aan de ‘schildpad’ tafel, de beginners dus. Het is altijd erg gezellig, je leert veel nieuwe mensen kennen, er is fika (natuurlijk) en je verbetert je Zweeds. Met het Zweeds gaat het trouwens wel aardig. Mijn eerste Zweedse docent noemde Nederlands en Zweeds ‘language best friends’. Echt ingewikkeld is het niet; alleen de uitspraak is lastig. En dat komt niet alleen door de extra letters ä ö å.Suzanne in Lund 1

Verder staat Zweden natuurlijk ook bekend om de mooie natuur. Hier in Skåne is het landschap niet heel spectaculair, het is vrij plat (al heeft Lund wat heuvels, ik ben blij met de 5 versnellingen op mijn fiets) en het lijkt wel een beetje op Nederland. Toch kan je ook hier heel goed hiken in nationale parken, zit je vlakbij het strand en zijn er genoeg bossen om te wandelen of te fietsen. Weekenden worden dan ook als het perfecte moment gezien om meer van de omgeving te ontdekken.