Elize in Kopenhagen

Hoi! Ik ben Elize van Wijk, inmiddels 4e jaars student Algemene Sociale Wetenschappen en ik ga van 30 augustus tot eind januari vakken volgen van de studie Sociologie aan de Universiteit van Kopenhagen! Hier zal ik dan ook zo nu en dan wat over schrijven.

Doordat op de Universiteit van Kopenhagen vakken in het Engels worden gegeven, Kopenhagen een Europese stad is waar je steeds meer over hoort en waar ik dus steeds nieuwsgieriger naar werd, stond deze stad dan ook boven aan mijn lijstje.

Lang voor het vertrek moest ik al beginnen met dingen regelen. Een Erasmus beurs aanvragen, een OV-vergoeding regelen, vakken kiezen en allerlei formulieren invullen, je moet er rekening mee houden dat er flink wat tijd in gaat zitten. Wat mij het meest tegen is gevallen is het zoeken naar een kamer. Ik had me van tevoren al een beetje ingelezen en advies gevraagd aan studenten die al naar Kopenhagen op exchange waren geweest. Alle verhalen en adviezen waren hetzelfde: Kopenhagen is een dure stad met een ernstig tekort aan kamers, begin dus op tijd met zoeken! De universiteit heeft zelf een zogenaamde ‘Housing Foundation’, een organisatie die een onderkomen voor een gedeelte van de internationale studenten regelt. Als je wordt toegelaten op de universiteit krijg je automatisch de vraag of je gebruik wilt maken van deze service. Als je daarvoor kiest, staat het echter zeker niet vast dat je ook echt op een kamer kunt rekenen. Op een bepaalde, van tevoren vastgestelde, datum krijg je een link toegestuurd waar je vervolgens zo snel mogelijk op moet klikken. Je komt dan in een digitale wachtrij terecht en iedere keer mogen enkele studenten een kamer uitzoeken. Alsof je kaartjes koopt voor beroemde artiesten dus. Dit ging echter mis en er ontstond door de drukte een crash in het systeem. Ik heb uiteindelijk ongeveer 5 uur moeten wachten totdat ik eindelijk het systeem in kon en toen was er vrijwel niets meer over, of het was ontzettend duur. Ik besloot toen via andere wegen naar een kamer te gaan zoeken. Ik heb het een paar weken via Facebook geprobeerd. Ik zat denk ik in 20 Facebook groepen en heb op veel advertenties gereageerd, maar had toen nog steeds geen resultaat. Daarnaast zitten er ook veel oplichters tussen de aanbieders, waardoor je niet ieder berichtje zo maar kunt vertrouwen. Ik heb toen het geluk gehad dat ik onverwachts toch nog een kamer kon bemachtigen via de Housing Foundation, waardoor ik niet meer verder hoefde te zoeken! Vanaf 1 september heb ik een kamer in het Tasingegade Kollegiet in Østerbro.

Er mochten in totaal 2 studenten naar Kopenhagen. Via de informatie avond ben ik in contact gekomen met het andere meisje wat ook naar Kopenhagen mocht. Dit was erg handig, omdat je dan al iemand kent en omdat sommige dingen toch net niet duidelijk genoeg waren, waardoor we samen konden overleggen.

Met een propvolle koffer, heel veel zin, maar stiekem ook best wat zenuwen ben ik vanmorgen naar het vliegveld vertrokken. Omdat het contract van mijn kamer pas op 1 september in gaat, slaap ik nog 2 nachten in een Airbnb, zodat ik nog wat dingen kan voorbereiden en de stad alvast kan leren kennen. Een Airbnb boeken is prima te doen in Kopenhagen en vaak veel goedkoper dan bijvoorbeeld een hotel, een normaal Bed&Breakfast of een privé kamer in een hostel! Op 1 september begint mijn introductie en ontmoet ik mijn mentoren en mede-studenten. Ik hoop een superleuke tijd te gaan hebben hier, veel nieuwe mensen te ontmoeten en natuurlijk deze mooie stad veel beter te leren kennen!