Elize in Kopenhagen

Time flies..

En dan ontdek je ineens dat je inmiddels alweer over de helft bent van je exchange.. Waar ik in mijn eerste blog nog schreef te hopen op een hele leuke tijd, kan ik nu dan toch echt zeggen dat een semester doorbrengen in het buitenland nu al één van de leukste ervaringen is van de afgelopen jaren. Allereerst is de stad waar ik momenteel studeer, Kopenhagen, geweldig. De stad heeft veel historische plekken en mooie gebouwen. Als je rondloopt in de bekendste winkelstraat, de Strøget, kun je soms denken dat je in Amsterdam bent, maar zodra je de typisch Scandinavische gekleurde huisjes ziet weet je dat je je niet meer in Nederland bevindt. Maar Kopenhagen heeft ook veel moderne plekken en juist deze combinatie maakt de stad naar mijn mening zo leuk.

Kopenhagen is ook een prijzige stad. Als je op bordjes buiten de café’s een bierprijs voor zo’n 45 kronen ziet (ongeveer 6 euro) moet je niet raar opkijken, ook dat is Scandinavië ;). Gelukkig zijn ook veel producten qua prijs redelijk te vergelijken met die van Nederland.

Waar de Denen het zelf vaak hebben over de vele regendagen in hun land, heb ik juist heel veel geluk gehad met het mooie najaar. Ik heb nog een dikke maand na mijn aankomst veel leuke dingen buiten kunnen doen en zelfs nog aan het stadstrand kunnen liggen en gezwommen in de zee. Kopenhagen bruist in de zomer, er zijn veel Loppemarkeds (vlooienmarkten, waar veel jonge studenten hun kleding en spullen verkopen), mensen eten aan het water bij Papirøen (de grote foodhall aan het water) en er zijn veel feestjes buiten. Maar ook nu het kouder is en de stad zich opmaakt voor de kerst (Deens: Jul), voel je de sfeer die er heerst. Denen besteden heel veel aandacht aan de kerst en half november barst de kerstgekte dan ook al los. Door deze gezelligheid die er altijd is, voelde ik me al snel thuis in deze stad.

Maar ook de vele buitenlandse studenten in Kopenhagen maakten het heel makkelijk om snel vrienden te maken en mijn plekje te vinden. Iedereen komt alleen aan en is dus heel open naar elkaar. Ik heb nu vrienden in mijn gebouw en bij mijn studie, wat ervoor zorgt dat er altijd wel iets te doen is. Ik woon in een grote studentenflat, waar bijna alleen maar internationals wonen. Doordat het meer een flat is dan een huis moet je wel echt je best doen om mensen te ontmoeten. Daarom heb ik meteen in de eerste maand een feestje gegeven met een ander Nederlands meisje, waarbij iedereen zelf gemaakt eten uit zijn of haar land moest meenemen. Hier kwamen heel veel mensen op af en ik heb dus toen al meteen mijn eerste contacten kunnen leggen. Mijn boterkoek viel bij iedereen in de smaak, dus die heb ik inmiddels al vaker gemaakt en uitgedeeld!

Maar ook Denen zelf houden enorm van zoetigheid, ook wel Danish genoemd. In de winkelstraten vind je vaak meerdere bakkerijen en door de grote ramen kun je al hun gebakjes en zoete broodjes uitgestald zien liggen. De Kanelsnegle, een broodje met vooral veel suiker en kaneel, is mijn favoriet! Voor de lunch kun je het typisch Deense Smørrebrod eten, een dun sneetje roggebrood met daarop een slablad, veel vis en daar bovenop weer wat saus.

Naast veel lekker eten heb ik ook wat van de omgeving geprobeerd te ontdekken. In begin oktober zijn we naar Møns klint geweest. Deze krijtrotsen liggen op ongeveer anderhalf uur rijden van Kopenhagen. We hebben een auto gehuurd en hebben zo de hele dag het schiereilandje Møn ontdekt. De natuur in Denemarken mag dan wel veel weg hebben van Nederland, zoiets als Møns klint kom je bij ons niet tegen!

Mons klint

Møns klint

Daarnaast hadden we in oktober ook een week herfstvakantie waarin ik met een Canadees en een Engels meisje naar Stockholm, Oslo en Bergen ben geweest. Een hele leuke ervaring! Ik kende deze meisjes toen pas net een maand, maar de reis ging heel goed en was heel gezellig. Door deze trip ben ik nog enthousiaster geworden over Scandinavië en weet ik zeker dat ik hier nog een keer terug kom voor een langere reis. Het is heel normaal om veel tripjes te maken terwijl je hier bent. Vooral mensen die niet in Europa wonen, zien hun exchange als dé kans om veel van Europa te zien. Soms zie ik in de colleges meer laptopschermen gevuld met vliegticket-aanbiedingen dan met aantekeningen!

Aan het systeem op de universiteit moest ik wel even wennen. Ik volg hier 4 vakken tegelijk, die allemaal het hele semester doorgaan. Van 3 vakken heb ik iedere week 1 hoorcollege van 2 uur, van het 4e vak heb ik 3 weken 10 uur per week hoorcollege gehad. Aan het einde van het semester moet ik papers van ongeveer 10/15 pagina’s inleveren. Best een verschil met Nederland dus.

Toen ik een paar weken geleden het aanbod kreeg mijn huurcontract met nog een semester te verlengen schoot wel even een “zal ik…?” gedachte door mijn hoofd. Ik heb het hier zo naar mijn zin dat ik soms niet eens meer terug wil! 😉 Maar gelukkig ben ik hier nog zo’n 2 maanden en ik heb ook wel weer heel veel zin om iedereen te zien als ik straks een week thuis ben met kerst!

Meer Kopenhagen

Het meer dat langs de stad loopt en eindigt in Østerbro, de wijk waar ik woon.

KopenhagenKopenhagen