Romy in Bergen

De eerste dagen in Noorwegen

Hallo allemaal!

Ik ben Romy Smit en de aankomende zes maanden zal ik in Bergen, Noorwegen gaan studeren aan de Faculteit Sociale Wetenschappen. Ik ga hier drie cursussen volgen: Introductiecursus in de Noorse taal, Health, Behaviour and Nutrition, en Poverty, Welfare and Marginalisation. Er is dus eigenlijk maar een cursus van de drie die binnen mijn opleiding Culturele Antropologie valt maar dat is juist het leuke aan een Erasmus exchange; je kan vakken uit andere faculteiten kiezen als jij dat graag wilt.

Inmiddels ben ik er al bijna anderhalve week in Bergen. Helaas heb ik door deadlines van de Universiteit  Utrecht nog vrij weinig van de stad kunnen zien maar daar komt gauw verandering in. Ik zal jullie even meenemen in mijn eerste dagen hier in Noorwegen.

Mijn vlucht vertrok op 3 januari 2017 om 20.20u vanaf Schiphol. Aangezien ik vlak na Oud en Nieuw vertrok, waren de vluchten best prijzig en heb ik niet gekozen voor een rechtstreekse vlucht, maar eentje met een overstap in Kopenhagen. Ik moest van 22.00 – 8.00 overleven op het vliegveld. Nadat ik lekker had ontbeten in de SAS Business lounge, was het tijd om het laatste stukje richting Noorwegen af te reizen. Eenmaal in Bergen ging alles eigenlijk best soepel. Sleutels opgehaald en meteen richting de campus gegaan. Eenmaal op de campus bleek alleen dat ze mij de verkeerde sleutels hadden gegeven. Daar stond ik dan met mijn koffer, backpack en handbagage. Gelukkig was het snel opgelost en heb ik meteen alles uit kunnen pakken. Al gauw heb ik mijn kamer eigen gemaakt en lekker alles een plekje gegeven. Ik woon hier op de zesde verdieping in gebouw C op de Fantoft campus met heel veel andere internationale studenten. Ik heb overigens erg veel geluk met mijn ganggenootjes. We hebben al een heel aantal keer lekker samen gegeten en als dat niet het geval is, eten we altijd nog tegelijk in de keuken. Het is lekker internationaal op mijn verdieping; een Frans meisje (Solene), een Tsjechisch meisje (Jana), een Duits meisje (Lara), een Australische jongen (Haidi), nog een Nederlands meisje (Lizan), een Noorse jongen (Andreas) en ik. Er is overigens nog een kamer die al bewoond wordt maar wij hebben nog geen idee door wie.

De eerste paar dagen hebben we een introductie gehad op de universiteit en zo hebben we al heel veel dingen meegekregen, onder andere over alle geweldige hikes die je hier  kunt doen. Natuurlijk heb ik ook steeds meer andere studenten leren kennen. Ook zijn er iedere avond in Fantoft Klubb dingen te doen; de ene keer een feestje en de andere keer gewoon lekker ontspannen tafelvoetbal spelen. Zoals ik al zei, heb ik helaas de afgelopen week nog niet heel veel gezien van Bergen en omgeving doordat ik afgelopen donderdag nog een deadline had van mijn cursus Religion, Media and Popular Culture van de Universiteit Utrecht. Na heel wat dagen zwoegen, lees: tot vier uur ’s nachts er aan zitten, heb ik het gelukkig op tijd in kunnen leveren. Het cijfer is nog even afwachten.

Mijn colleges hier beginnen pas de twintigste dus gelukkig heb ik nog even om met andere dingen bezig te zijn. Ik zit dan ook zeker niet stil. Ik heb een van de eerste dagen al meteen een abonnement afgesloten bij de sportschool en daar heb ik ook al redelijk wat gebruik van gemaakt. Op vrijdagmiddag ben ik samen met een jongen die ik in de sportschool heb leren kennen de berg Fløyen opgewandeld en van het mooie uitzicht over Bergen in het donker genoten. Het wordt hier trouwens al rond half vier donker.  Gisteravond was er ook Klubb avond bij Fantoft, waar wij dan ook met z’n allen heen zijn gegaan. Het eindigde als een hele leuke avond en de volgende ochtend om tien uur vertrekken om te gaan hiken, viel dan ook bij sommigen best zwaar haha. We zijn vandaag eerst omhoog gegaan met de Fløyenbahnen en vanaf daar zijn we verder gaan lopen richting Rundemanen. Jeetje wat is het hier toch ontzettend mooi en wat kan ik ervan genieten als ergens amper mensen lopen, heerlijk! We hadden vlak voor de hike allemaal spikes aangeschaft vanwege al het ijs op de bergen en dat bleek inderdaad een goede beslissing te zijn geweest. De hike was echt adembenemend mooi en na een week bikkelen is dit wel een perfecte beloning al zeg ik het zelf. Helaas is het maar van korte duur want vanaf aanstaande dinsdag tot de dinsdag erna heb ik ook nog een Take Home Tentamen vanuit Utrecht. Ik ben  blij als het de 24e is!

Liefs vanuit Noorwegen!