Elize in Kopenhagen

De laatste weken in Kopenhagen

gloggMijn laatste week in Kopenhagen is alweer aangebroken, het semester is omgevlogen! Omdat Kopenhagen rond half november, zoals ik in mijn vorige blog al schreef, al in de kerstsferen begint te raken, ben ik dan ook veel in de binnenstad geweest. De kerstmarkten die je overal in de stad kunt vinden zijn heel gezellig. Er worden daar altijd Gløgg (de Scandinavische, zoetere versie van glühwein) en æbleskiver (een soort poffertjes in de vorm van kleine appeltjes) verkocht, echte aanraders!. Ook had ik half november al mijn eerste typisch Deense kerstdiner. Omdat sommige studenten van sociologie al vroeg tentamen hadden of al terug naar huis gingen, hadden de mentoren al wat eerder een kerstdiner georganiseerd, zodat iedereen kennis kon maken met de Deense kerst. Julefrokost is een soort kerstlunch/diner dat iedereen in Denemarken viert. Hierbij wordt met een grote groep mensen vooral veel gegeten en gedronken, waarbij de Denen hun wat alcoholistisch imago (de alcoholconsumptie is heel hoog in Denemarken) meer dan waar schijnen te maken.

Maar december is niet alleen de tijd van kerst, het was ook sinterklaas! En hoewel we niet in Nederland waren, wilden ik en een ander Nederlands meisje de internationals kennis laten maken met dit feest. Met een grote groep hebben we een dobbelspel gespeeld en daarin typisch Hollandse spelletjes verwerkt. We hadden vrienden die op bezoek kwamen uit Nederland wat kerstpepernoten en taaitaai mee laten nemen, waardoor het feest compleet was, en het was een groot succes. Veel mensen herkenden het feest van Sinterklaas, bijna ieder land heeft wel iets dat er veel op lijkt. De dag erna speelde ik piet op een internationale school in Kopenhagen. Het was heel leuk om te zien dat ook Deense kindjes, ondanks dat ik ze niet verstond, helemaal gefascineerd waren door het zien van Sinterklaas en zijn pieten. Half december organiseerde ik samen met een groep vrienden uit mijn gebouw een kerstdiner.We Kerstdinnerhadden zelf typisch Deense gerechten gemaakt en samen gekookt. Heel gezellig, en ook nog goed gelukt! Mijn favoriet was glaseret skinke (ham met een glazuurlaagje van bruine suiker en mosterd) en drømmekage (cake met een topping van kokos). De laatste week voor de vakantie was erg druk. Ik wilde veel werken aan de papers die ik na de vakantieaf zou moeten hebben, en veel mensen wilden nog een laatste keer afspreken voor de vakantie. Het was dus een mix van overdag in de bieb zitten en ’s avonds leuke dingen doen.

En toen was het tijd om voor een week naar huis te gaan. Hoewel het me eerst heel leuk leek om kerst in Denemarken te vieren, had ik na alle kerstdiners en drukte in Kopenhagen ook best behoefte om met kerst bij mijn familie te zijn. Veel mensen die ik kende kwamen na de kerst weer terugKopenhagen en ik was daarom voor oud en nieuw weer terug in Kopenhagen. We zijn naar het grote meer dat langs de stad loopt gegaan en hebben daar op de brug, waar een gratis feest was georganiseerd en je drankjes kon kopen bij een bar, buiten feest gevierd. Het was, vreemd genoeg, warmer dan in Nederland dus met een jas aan en handschoenen was het prima uit te houden.

En toen begon toch echt het echte leven weer: er stonden 3 deadlines gepland voor de komende weken. Ik heb in deze weken dus best hard moeten werken en veel tijd op de universiteit door moeten brengen, waardoor ik toch wel blij was toen ik eindelijk klaar was. En nu is mijn laatste week aangebroken, nog heel even van alles hier genieten dus! Het is een week waarin je beseft dat sommige dingen die je zo vaak deed, nu voor de laatste keer zijn. Voor een laatste keer eten met de groep meiden waarmee ik iedere week wel zo’n 2 of 3 keer mee at, door de stad fietsen, stappen; ik ga het allemaal ontzettend missen. Er gaan nu wel veel andere mensen ook definitief naar huis, dus dat maakt mijn eigen vertrek ook wel makkelijker, omdat je weet dat je dan geen dingen meer mist en zonder hen is het waarschijnlijk heel anders hier. Ik zie hier soms al nieuwe mensen in mijn gebouw aankomen. Mensen voor wie het allemaal nog moet beginnen en die nog een lente en zomer voor zich hebben. Als ik daaraan denk word ik wel even jaloers, ze gaan zeker weten een geweldige tijd hebben. Maar gelukkig kan ik zelf al terugkijken op een geweldige ervaring, een hoop internationale vrienden en iets meer kennis van Denemarken en zijn cultuur!