Marloes in Wenen

Hoi!

Voordat jullie allemaal leuke verhalen over studeren in Wenen gaan lezen, is het wel leuk om alvast iets over mij te weten en wat er allemaal moet gebeuren voordat je weggaat. Mijn naam is Marloes en ik ben 22 jaar en ik studeer Pedagogische Wetenschappen. Samen met Chantal ga ik 4,5 maand in Wenen vakken volgen. In Wenen beginnen we pas 1 oktober met de lessen. Wij hebben dus nog even zomervakantie en ja dat vinden wij hééel fijn.

Dertien september stappen wij in het vliegtuig, maar hiervoor moet er nog van alles gebeuren.  Zoals ervoor zorgen dat we de Erasmusbeurs krijgen. In Wenen begint het pas 1 oktober en daardoor kwamen de vakken ook pas laat online. Hierdoor kunnen wij nu pas beginnen met ons learning agreement in te vullen voor de Erasmus beurs. Ook moet ik nog de ov-vergoeding regelen, want dit lukte bij mij niet online. Bij Chantal gelukkig wel. Daarnaast moeten we ons ook nog inschrijven voor de vakken. Wat de afgelopen dagen ook niet lukt, omdat er even een technisch probleem is bij het inloggen. De vakken die wij gaan volgen zijn Engels, omdat wij niet zo goed Duits kunnen. In het Engels hebben ze wel minder vakken, dat vonden wij wel jammer.

Gelukkig zijn er ook dingen die wij al wel geregeld hebben. Ten eerste hebben wij een kamer. Eerst gingen we zoeken voor een appartement voor ons tweeën, maar dit was nogal duur en moeilijk te vinden. Nu hebben we beide een slaapkamer voor onszelf en delen we de keuken, badkamer en woonkamer met twee andere personen. Ook hebben we ons ingeschreven voor een intro dag (als het goed is in het Engels). Ook krijgen we een buddy aangewezen door de Universiteit van Wenen. Deze buddy mogen we van alles vragen, over de universiteit, maar ook bijvoorbeeld over waar het leuk is om uit te gaan.

Wat ik nog wel leuk vind om te vertellen is dat Chantal en ik de eerste twee weken nog vakantie hebben en dus de stad al goed kunnen leren kennen. Ook willen we nog een Duits cursus gaan doen, maar daar moeten we nog even uitzoeken.  Ik heb er in ieder geval veel zin in, om nieuwe mensen te leren kennen, in een andere omgeving te wonen en ben natuurlijk heel benieuwd naar de Universiteit en de vakken die we gaan volgen.

Groetjes Marloes

Een reactie to “Marloes in Wenen”

1. Gerda Reuvekamp

Superleuk Marloes. Alvast heel veel plezier gewenst in Wenen. We spreken elkaar nog wel voordat je weg gaat.

Groetjes Gerda

Beantwoorden