Iepke in Wenen

Die bunte Welt

Hoewel de zon buiten schijnt, verwacht ik dat het fris is. Ik trek mijn jas aan, doe mijn warme sjaal om en Michelle, mijn huisgenootje, en ik stappen naar buiten. We zijn onderweg naar de wijnbergen van Wenen. Bij een afgesproken punt verzamelen we samen met andere Erasmusstudenten. Steeds meer mensen sluiten aan en uiteindelijk zijn we een enorm grote groep. Als een lange, logge slang verplaatsen we ons de berg op. Al gauw heb ik spijt van mijn keuze voor mijn sjaal en jas; de zon schijnt, het is warm. De omgeving is prachtig in het licht van de zon, we worden omringd door goudgele kleuren. De kleuren van de bladeren verraden dat de herfst in aantocht is, maar op deze dag doen we nog even alsof het zomer is. De bergen – of ook wel door de lokale bewoners ‘heuvels’ genoemd – worden bedekt met lange wijngaarden. Het evenement betreft een ‘wijnwandeling’ en na onze wandeling de berg op, wordt ook het eerste deel van het woord realiteit. Boven zijn er cafés, kraampjes, veel mensen en er is natuurlijk wijn. Onze groep van Erasmusstudenten is veel te groot en we vallen uiteen in kleine groepjes. Samen met Michelle, Teresa en Heike – twee meisjes die we tijdens de wandeling leerden kennen – zoeken we een plekje op tussen al het feestgedruis. We genieten samen van onze goede wijn, kaas en deze prachtige nazomermiddag.

Na een heerlijk weekend met de wijnwandeling, een Erasmusfeest op zaterdagvond en een bezoek aan een van de vele flohmarkts (vlooienmarkten), begint op maandag mijn eerste studieweek van Sociale en Culturele Antropologie aan de Universität Wien. De studenten die hier al langer bekend zijn met het studeren aan de universiteit van Wenen vertellen mij allen dat het heel relaxt is en dat studeren meer een bijzaak is dan hoofdzaak. Mijn ontmoeting met de realiteit van het studieleven na mijn zomervakantie van drie maanden is echter alles behalve relaxt. Ik heb direct veel colleges, veel indrukken, veel mensen die ik leer kennen. De Duitse colleges zijn moeilijker dan ik had verwacht en achteraf ben ik erg blij met mijn twee Engelse vakken ter afwisseling. Het inbrengen van pauzes en de notie van een beperkte spanningsboog lijken ze hier niet te kennen, mijn concentratievermogen kan het haast niet aan. Een week later heb ik direct mijn eerste deadline van een essay en aan het einde van de week – morgen !! – vindt ook mijn eerste examen al plaats. Ondanks de intensieve start vind ik de literatuur ontzettend interessant en heb ik het gevoel dat ik veel leer.

Naast studeren ben ik hier ook begonnen met werken. Binnen de eerste twee weken van mijn verblijf heb ik direct een baantje gevonden bij een particulier koffietentje. Het bevindt zich in de buurt van het hoofdgebouw van de universiteit, wat erg goed voor mij te bereiken is. Hoogwaardige kwaliteit koffie wordt er geschonken en heerlijke ambachtelijke taarten worden er verkocht. Er heerst een informele, gezellige sfeer en ik heb fijne collega’s. Twee dagen in de week werk ik daar met plezier om mijn verblijf in Wenen financieel een beetje te ondersteunen.

Ik merk dat het waanzinnig goed is voor mijn woordenschat in het Duits en het is ook leuk om mensen buiten de universiteit te leren kennen. Het is een mooie vervanging voor mijn gelijkwaardige baantje in Utrecht, dat ik erg mis.

Afgelopen week ben ik haast elke avond op pad geweest. Er zijn zoveel evenementen om aan deel te nemen en zoveel mensen om mee afspreken. De ene avond vertoef ik achterover geleund in de bioscoop en laat ik mij amuseren door (een) goede kunstfilm(s), de andere avond bevind ik mij onder de mensen met een bier in mijn hand bij de Stammtisch van ESN (Erasmus Student Network). Op onze huisavond verwen ik mijn huisgenoten met Nederlandse pannenkoeken, bij het (zoveelste) Erasmusfeestje beschilder ik gezicht na gezicht met glow-in-the-dark verf en bij de nachtelijke avonturen in de Weense clubs dansen we door tot de vroege uren. Hoewel ik veel doe, heb ik het idee dat ik alleen maar meer energie krijg van alle activiteiten. Ik kijk uit naar wat nog komen gaat.

Liefs vanuit Wenen,

Iepke

Een reactie to “Die bunte Welt”

1. Ties

Gaat lekker Iep! En je schrijft al heel behoorlijk 🙂
    [En als je aan je schrijfstijl mocht willen werken is er een simpele techniek: laat je schrijfsels door ervaren schrijvers reviewen.]
    Fiel erfolg mit nach nembst dem Deutschen gesamtschnudelspracheinstellungsgeschnutz!

Beantwoorden