Lieke in Oslo

Hoi hoi! Ik ben Lieke Veltmaat en ik ben derdejaarsstudent Onderwijswetenschappen. Aankomend semester studeer ik aan de Universiteit Oslo in Noorwegen, waar ik drie vakken zal volgen. Op dit moment is daar nog niet alles mee rond, maar zoals het er nu uitziet, volg ik in ieder geval een filosofievak over ethiek en een vak van de minor Special Needs Education. Gedurende mijn tijd daar zal ik regelmatig een blog schrijven om jullie op de hoogte te houden van mijn avonturen als exchange student!

Waarom naar Noorwegen? Verschillende dingen hebben ervoor gezorgd dat ik erg enthousiast werd. Zo zijn de Scandinavische landen voorlopers op het gebied van onderwijs en daarom leek het me heel leuk om dat zelf te ervaren. Ook is de natuur ontzettend mooi en lijkt het me heel gaaf een aantal tochten in de bergen te lopen en bijvoorbeeld een tripje naar Lapland te maken. Binnenlandse vluchten schijnen goed te betalen te zijn, dus daardoor is het mogelijk meer te zien van Noorwegen. Ook moet ik stiekem wel toegeven dat ik het erg kan waarderen wanneer een land goed georganiseerd is 🙂

Langzaam maar zeker komt 9 augustus, de dag dat ik naar Noorwegen vlieg, dichterbij. De meeste voorbereidingen zijn al gedaan; een winterjas (extreem waterproof is wel praktisch in Noorwegen) is al besteld, een wifirouter voor in mijn studentenhuis ligt klaar, ik heb geregeld dat er een onderhuurder in mijn kamer verblijft en de eerste stappen om mijn Erasmusbeurs te mogen ontvangen zijn gezet. Je zou denken dat ik ondertussen wel het gevoel heb voorbereid te zijn, maar dat is niet zo. Voor mijn gevoel vergeet ik nog steeds de helft en het landt ook nog niet helemaal dat het nog maar een paar weken duurt voor ik vertrek. Misschien dat het besef pas komt in het vliegtuig?