Pleun in Uppsala

Hej hej!

Hej! Ik zal mezelf even voorstellen, ik ben Pleun, 20 jaar oud en op dit moment derdejaarsstudent Onderwijswetenschappen. Ik schrijf deze blog vanuit Uppsala (Zweden) waar ik nu al ongeveer 4 weken zit. Hier in Uppsala blijf ik één semester dus ergens in januari kom ik weer terug naar Nederland.

Een jaar geleden was ik er eigenlijk wel uit dat ik dit jaar een semester naar het buitenland wilde gaan. Ik wist (en weet) nog niet goed welke kant ik op wil in het onderwijsveld en ik hoop daar hier een beetje achter te komen. En ik wil natuurlijk hele leuke ervaringen opdoen hier en nieuwe mensen leren kennen. Ik wist gelijk al dat ik naar Scandinavië wilde. Deels omdat ik  heel erg geïnteresseerd ben in het onderwijssysteem, maar ook omdat het gewoon een heel mooi gebied is. Ik heb toen op basis van vakken, ervaringen van andere studenten en op basis van leuke/mooie steden en top 3 samengesteld: 1) Uppsala, Zweden, 2) Oulu, Finland en 3) Helsinki, Finland. Na het schrijven van een motivatiebrief en het inleveren van wat documenten kreeg ik na een tijdje wachten te horen dat ik naar Uppsala zou gaan.

Op donderdag 19 augustus was het dan zover, in de ochtend ging mijn vliegtuig naar Arlanda Airport. Ik vloog samen met Annabel, haar heb ik leren kennen via het Academic Buddy Program vanuit de UU. Eenmaal aangekomen in Zweden werden we ontvangen door een aantal mensen vanuit Uppsala Universiteit. Vanaf het vliegveld was voor alle aankomende studenten op 19 en 20 augustus vervoer geregeld naar een universiteitsgebouw. Hier aangekomen moesten we een aantal dingen regelen, ons universiteitsaccount, de sleutels voor onze kamer en een tijdelijke nationcard (hier later meer over). Hierna was er weer vervoer geregeld naar onze kamers. Ik woon in Flogsta, waar heel veel studenten wonen. Vooral internationals, maar ook wat Zweedse studenten. Super gezellig dus, want er is altijd wel iets te beleven (al moest ik er wel even aan wennen dat het eigenlijk nooit écht stil is).

Ik woon hier met 11 huisgenootjes van over de hele wereld: Spanje, Frankrijk, China, Japan, India, Oekraïne en Azerbeidzjan. Mijn kamer stond al vol met meubels én ik heb mijn eigen badkamer, dus dat is erg goed geregeld. Verder heb ik het zelf nog aangekleed om het een beetje eigen te maken, met wat tekeningen en een hoop foto’s. Hier in Uppsala heb ik een aantal Nederlandse meiden ontmoet (waarmee ik van tevoren al in contact was gekomen) waar ik veel mee om ga, zij wonen ook allemaal in Flogsta. Heel handig, want we kunnen makkelijk even samen eten of Temptation Island kijken. Nog een leuk feitje over Flogsta: elke avond om 22:00 is hier de ‘Flogsta Scream’, waarbij iedereen die er behoefte aan heeft een paar minuten heel hard uit het raam schreeuwt.

Vanaf het moment dat ik hier aankwam had ik nog 1,5 week vrij om helemaal te settelen. Daar heb ik ook gebruik van gemaakt. De eerste paar dagen vooral bezig met het inrichten van mijn kamer (naar de IKEA!!), leren kennen van huisgenoten en een fiets kopen. Verder ben ik in die eerste dagen veel langsgegaan bij nations. Hier in Uppsala heb je 13 nations, het zijn een soort studie/studentenverenigingen waar je kan eten, drinken en die activiteiten organiseren zoals gasques. Als je lid wordt van één nation, mag je bij alle nations deelnemen aan de activiteiten. Dus in de eerste dagen zijn we volop gaan ontdekken overal. Een fika bij de ene nation, een hike bij de andere en nog een diner bij een andere. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om bij Södermanlands-Nerikes (Snerikes) te gaan. Deze staat bekend om haar roze kasteel (zie foto). En verder hebben we in de eerste dagen heeel veel fikas gedaan (koffie drinken (met vaak een gebakje)) en veel van de natuur gezien. We moesten natuurlijk ook nog genieten van de laatste weken dat het nog lekker weer is hier. Gelukkig zat dat wel een beetje mee.

Ondertussen is school weer begonnen en zit ik alweer twee weken op de universiteit. Ja ja, je leest het goed, ik mag eindelijk weer fysiek naar de universiteit! Dat is wel echt heel erg fijn na 1,5 jaar vanaf mijn kamer in Utrecht online les te hebben gehad. Ik volg op dit moment het vak Education and Teaching: an International Proces en op dinsdag en donderdagavond volg ik samen met een paar Nederlandse meiden de cursus Basic Swedish. Ik moet nu ongeveer drie keer in de week naar de universiteit, dus dat is goed te doen, nog genoeg ruimte voor leuke dingen.

Zo heb ik ook al een paar leuke tripjes geboekt. Aankomend weekend gaan we een weekendje naar Helsinki en Talinn (even ‘goedkoop’ alcohol inslaan want daar is niet aan te komen hier in Zweden) en eind november reis ik af naar het mooie Zweedse Lapland samen met mijn vriend (die op dit moment ook in Zweden studeert). Verder zijn alle familie en vrienden al druk bezig met het plannen van tripjes naar Uppsala, dus genoeg leuke dingen in het vooruitzicht.

Voor nu ga ik even aan het werk voor school en geniet ik nog van de laatste zonnige dagen. Ik zal snel weer iets van mezelf laten horen. Dan kan ik jullie vertellen over Helsinki, kan ik misschien al iets meer Zweeds dan nu, heb ik hopelijk wat pepernoten zien te bemachtigen en heb ik alle tips over Uppsala voor jullie! Voor nu: ha en bra dag och ses snart.