Pleun in Uppsala

Afscheid!

Hej allemaal!

Hier ben ik weer, met denk ik mijn laatste blog voor het international office. Ik schrijf dit nu nog vanuit mijn kamer in Uppsala, maar over 4 dagen vertrek ik alweer naar Nederland. De tijd is echt omgevlogen en ik kan eigenlijk niet geloven dat het alweer voorbij is. Ik zal jullie nog voor de laatste keer op de hoogte brengen van mijn avontuur hier in Zweden.

De laatste blog schreef ik vanuit Linköping. Ik ben vanuit daar samen met Bart en nog wat andere mensen uit Linköping naar Kiruna gevlogen. Daar aangekomen (rond 11 uur), ging het laatste uurtje daglicht alweer in. Lapland was echt een onwijs gave en onvergetelijke ervaring. De week dat wij er waren was het rond de -27 graden, dus dat was echt even bikkelen, maar het was het echt waard. We hebben een husky sleetocht gedaan met zonsondergang, gelanglauft, we gingen ijsvissen (niks gevangen helaas want de draad bevroor direct), op een sneeuwscooter 110 km/u gereden, rendieren geaaid en gevoerd, een bezoek aan een Sami dorp, naar het ijshotel, naar Abisko gereden én natuurlijk niet te vergeten: het noorderlicht gezien!!!

Terug in Uppsala zag de week er weer ‘normaal’ uit voor mij: beetje aan school werken, een aantal fika’s, gezellig samen eten en wat spelletjes avonden. Aan het einde van de week zijn we nog naar een kerstmarkt geweest in Gamla Uppsala en die avond hebben we hier met de Nederlandse meiden sinterklaas gevierd. Die week erna stonden de Zweeds tentamens op de planning, we wisten niet heel goed wat we konden verwachten, maar uiteindelijk waren de tentamens erg makkelijk. Ondertussen weet ik ook al dat ik ze allemaal heb gehaald! Aan het einde van deze week heb ik nog samen met Brigitte een online VOCUS (onze studievereniging) kerstdiner bijgewoond en die dag erna stond er weer een reisje op de planning.

Mama kwam namelijk nog een keertje op bezoek! Samen met een vriendin verbleef ze in Stockholm, waar ik ze ook drie dagen opzocht. We hebben daar lekker geshopt, gegeten, musea bezocht (met een pepparkaka tentoonstelling), bij het Vikingen restaurant (Aifur) gegeten & nog meer geshopt en gegeten. Op zondag vlogen ze weer naar huis en ging ik weer terug in Uppsala. In Uppsala verzamelden we met z’n allen bij Brigitte, om daar Max wereldkampioen te zien worden!

De week erna gingen we nog een keertje uit bij de nation, heb ik mijn laatste schoolwerk ingeleverd en ben ik met Nine Jit en Sharon naar het Upplands museum gegaan. Dat was een van de dingen die nog op de bucketlist stond om hier in Uppsala te doen. We zijn daarna nog een dagje met z’n allen naar Stockholm gegaan en daarna kwam Bart weer naar Uppsala. Dat weekend was het namelijk kerst, en dat hebben we hier met z’n allen gevierd. We hebben heerlijk gegeten en hele gezellige dagen gehad. Én het had gesneeuwd dus we hadden een witte kerst! Elke dag even sleeën kon dan ook niet ontbreken.

Na de kerst stonden de allerlaatste bezoekjes op de planning. Direct na kerst kwamen mijn vriendinnen (en ook huisgenoten) van de middelbare school langs. We zijn een paar daagjes in Stockholm geweest en nog een paar dagen in Uppsala. Het was echt super gezellig en voelde gelijk weer vertrouwd met iedereen. We hebben hier in Uppsala oud en nieuw gevierd en dat was ook heel erg geslaagd. Toen zij op zondag weer vertrokken kwamen op maandag mijn vriendinnen van mijn studie op bezoek. Met hen ben ik een aantal dagen nog in Stockholm geweest en ook dat was weer heel erg gezellig. Nu heb ik wel weer genoeg gezien van Stockholm, maar heb er wel heel erg van genoten.

Nu ik deze blog schrijf zijn mijn allerlaatste dagen hier ingegaan. Deze laatste dagen ben ik nog bezig met mijn fotoboek maken, spullen inpakken, laatste dingen regelen en natuurlijk de allerlaatste fika’s hier. Ik zou heel graag nog even hier blijven, maar vind het ook wel fijn om straks weer alle familie en vrienden dichtbij te hebben. Ik hoop dat jullie een beetje hebben genoten tijdens het lezen van mijn blogs en dat ik jullie een goed inzicht heb gegeven in mijn leven hier in Uppsala. Als je zelf twijfelt om op exchange te gaan of naar Zweden/Uppsala of als je andere vragen hebt, dan kan je me altijd een mailtje of berichtje sturen!

Liefs, Pleun