Lejla in Madrid

¡Saludos a todos!

Ik zal beginnen met mezelf voor te stellen: ik ben Lejla, 22 jaar en ik zit in mijn vierde jaar van de studie Psychologie in de richting van Kind en Jeugd. In eerste instantie zou ik het eerste semester op uitwisseling gaan, maar vanwege COVID-19 had ik besloten dit een semester uit te stellen. En één ding is zeker: ik zou écht iedereen aanraden om op uitwisseling te gaan (en dat terwijl ik er nog maar 4 weken zit).

Bij het opgeven van mijn top drie bestemmingen, waren het allemaal steden in Spanje, simpelweg omdat mijn zus al zeven jaar in Barcelona woont en ik wat dichterbij wilde zijn.  Stiekem ben ik tijdens de bezoekjes aan m’n zus ook verliefd geworden op Spanje… Betrapt! Alhoewel mijn eerste keuze niet Madrid was, had ik het niet beter kunnen wensen nu. In mijn ervaring is Madrid een hele leuke, gezellige, schone en veilige stad. De tijd vliegt écht voorbij als je op uitwisseling bent.

Afscheid nemen blijft echter altijd moeilijk… Ik heb nooit zoveel last van heimwee en ik vond het weggaan ook niet moeilijk, want ik had er vooral heel veel zin in! Totdat mijn beste vriendin op het allerlaatste moment toch moest huilen… Toen begonnen we alle drie. Maar goed, dat hoort er nou eenmaal ook bij!

En dan nu een recap van de eerste vier weken. De eerste paar dagen in Madrid bestonden vooral uit het verkennen van het centrum van Madrid en de campus van Universidad Autonóma de Madrid (UAM). Ik kon nog niet in mijn kamer, maar ik had wel al activiteiten op school. De eerste 3 nachten sliep ik daarom in een hotel (Petite Palace Posada del Peine om precies te zijn: aanrader!).

Na die drie dagen kon ik dus wel mijn eigen kamer in, in de buurt van metrostation Sol. Het centrum van Madrid! Door het lezen van studentenverslagen van eerdere uitwisselingen, ben ik terecht gekomen bij Atmopshere Living, omdat ik deze naam vaker voorbij zag komen. Eenmaal in mijn kamer, begon het balletje een stuk sneller te rollen en ontmoette ik veel andere studenten. Ik woon met 8 andere mensen en in de andere appartementen in het gebouw wonen ook andere Erasmus studenten. Ik gok dat we in totaal met 80-100 studenten zijn van over de hele wereld. Ik ken mensen uit o.a. Amerika, Frankrijk, Duitsland, België, Rusland en Engeland. Het is altijd gezellig en er is altijd wat te doen, dus als je daarnaar opzoek bent, zou ik deze plek zeker aanraden! Ben je benieuwd naar hoe mijn kamer eruitziet? Check dan de Instagram van het international office! @internationalofficeuu.sbs.

De eerste paar weken zaten vol met leuke activiteiten! Atmosphere Living, waar ik dus mijn kamer huur, organiseerde bijvoorbeeld een pubcrawl, zodat iedereen in het gebouw elkaar kon leren kennen. Daarnaast ging ik bijvoorbeeld paddelen en naar een salsa les met m’n huisgenoten. Ondertussen waren de introductie lessen op UAM voorbij en kon het echte werk beginnen! Ik volg de vakken Health Psychology, Conclicto y Negociación en ik heb twee keer per week Spaans les op A2 niveau. Daarnaast heb ik overigens ook nog een privé docent die mij helpt mijn Spaans te verbeteren! Op de universiteit is iedereen tranquilo. Twintig minuten te laat komen voor de les? Geen probleem. Heel anders dan in Nederland, waarin iedereen enorm punctueel is. Iedereen hier is ook heel behulpzaam en open, dus ik voelde mij al snel op mijn gemak! Het vak dat ik in het Spaans volg bijvoorbeeld, was in het begin best overweldigend, omdat er vooral veel gepraat werd en er weinig gebruikt gemaakt werd van een powerpoint. Nadat ik in een gesprek met de docent heb aangegeven dat mijn Spaans nog niet zo goed is, maar ik wel graag het vak zou willen blijven volgen (ook deels om mijn Spaans te verbeteren), vond hij dit geen probleem en voegt hij nu zelfs de powerpoint slides in het Engels toe!

In de derde week kwam mijn moeder een weekend langs. We hebben onder andere het prachtige (en enorme) stadhuis van Madrid bezocht waar ook een uitzichtpunt is (Ayuntamiento de Madrid) en we zijn naar een flamenco show geweest (La Cueva de Lola). Beide aanraders!

Mijn eerste blog sluit ik bij deze af met het leukste: een weekend met m’n zus en haar vriend naar Congost Mont-Rebei. Een prachtig natuurgebied waar we een hike hebben gedaan! Binnen twee en een half uur was ik in Barcelona met de (snel)trein (ouigo) en vanaf daar reden we met de auto nog 2 uur verder. Als je de mogelijkheid hebt om te gaan, zeker doen! Voor nu ben ik benieuwd wat de aankomende 4 weken gaan brengen… Maar ik zal jullie op de hoogte houden!