Lejla in Madrid

¡Buenas!

Het voornemen om elke 4 weken een blog te schrijven is er totaal bij ingeschoten. Time flies when you’re having fun. Ik ben alweer tegen het eind van mijn tijd hier in Madrid, met nog een maand over. Waar zal ik beginnen?

Ten eerste wil ik zeggen dat de eerste weken achteraf best intens waren. Een nieuwe stad, een nieuwe universiteit, een nieuw huis, nieuwe huisgenoten, nieuwe vrienden, een nieuwe taal… Nieuw, nieuw, nieuw. Dat vergt best wat aanpassingsvermogen! Achteraf was dit het allemaal waard natuurlijk, maar het mag ook wel eens genoemd worden dat echt niet alles altijd rozengeur en maneschijn is.

Fallas de Valencia

Ik ga in deze blog vertellen over alle steden die ik in Spanje bezocht heb in de tijd dat ik hier ben geweest. Laten we beginnen bij… Valencia! Mijn huisgenoten en ik gingen samen naar Fallas de Valencia. Omdat Valencia bekend staat om de stranden, hadden we zin om met z’n allen paella te eten. Dus dat hebben we als eerst ook gedaan! Maar… De échte reden waarom we naar Valencia wilden gaan, was omdat er van 1 t/m 19 maart Fallas gevierd wordt, het grootste straatfestival van Spanje waarin gigantische beelden (de Fallas, zoals te zien op foto 1) door middel van veel vuurwerk in brand worden gestoken. Het weer was niet helemaal top, maar de indruk die het in brand steken van één van de grootste beelden van het feest achter heeft gelaten doet het slechte weer snel vergeten gelukkig. Veel van de stad hebben we helaas niet kunnen zien in één dag, onder andere ook door de drukte in de stad vanwege Fallas de Valencia. Blijft echter zeker een aanrader! En ik hoop snel nog een keer terug te gaan om de stad eens goed te verkennen.

La Rana de Salamanca

Volgende stop is Salamanca. Hier ging ik met CityLife Madrid mee – een aanrader om deze site eens te gaan bekijken als je binnenkort naar Madrid op vakantie gaat of daarnaartoe gaat verhuizen. De site staat vol handige tips over de beste activiteiten en restaurants, maar geeft ook handige tips voor als je daar gaat wonen (zoals hoe je jouw persoonlijke transport card het beste kunt aanvragen). CityLife Madrid organiseert dus ook heel veel verschillende tripjes en activiteiten! Samen met SmartInsiders zijn dat wel de grootste bedrijven die dit soort activiteiten organiseren. We begonnen met een tour in Salamanca. Op één van de foto’s zie je La Rana de Salamanca – de hoofdfaçade van de universiteit. De gids vertelde ons dat als je de verborgen kikker (la rana) vindt, dit volgens de legende zou betekenen dat je al je examens gehaald zou hebben! Hopelijk werkt dit ook echt zo. Op één van de andere foto’s zie je een close-up van de details van de kathedraal. Omdat er een stukje gerestaureerd moest worden, hebben ze een klein marsmannetje toegevoegd. Viel het jou op?

Toledo

Op deze foto zie je Toledo, de oude hoofdstad van Spanje (en op 27 minuten afstand met de sneltrein vanaf Madrid!).

Als je in Madrid bent en ook een andere stad wilt bezoeken, is Toledo zeker de moeite waard! Het is een mooie, oude stad met allemaal kleine straatjes. Wat je zeker niet mag overslaan, is de kathedraal van binnen zien!

Semana Santa, of ook wel de Goede Week, is de week vóór Pasen. Voor Spanje is het een week vol tradities, zoals de processies die door de verschillende straten worden uitgevoerd, waarbij er zware beelden met de Heilige Maagd Maria door de straten getild worden. De mensen die deze beelden tillen, zijn ‘boetelingen’ die zichzelf willen pijnigen voor hun zonden. Heel bijzonder om één van die processies gezien te hebben, omdat het vieren van Pasen er in Nederland heel anders aan toe gaat. Tijdens deze week was heel Madrid ook vrij en daarom ben ik 2 nachtjes naar Granada gegaan! Granada is iets anders dan de andere steden, vanwege de Arabische invloeden. De beroemde Alhambra is natuurlijk niet te missen – het meest bezochte monument van Spanje. Omdat het zo gigantisch is, is het niet makkelijk om een goede foto ervan te maken. Des te meer reden om het zelf te bezoeken ;).

De laatste stad is: Segovia. Toen m’n beste vriendin en haar ouders mij kwamen bezoeken in Madrid, zijn we naar deze stad gegaan (wat minder dan twee uur met de bus van Madrid vandaan zit!). Helaas was het de hele dag aan het regenen en grijs, maar met onze matchende paraplu’s maakte we er het beste van. Het aquaduct is ontzettend indrukwekkend. Het aquaduct wordt ook beschouwd als één van de best bewaarde voorbeelden van Romeinse architectuur, omdat het gebouwd is in de eerste eeuw. Zeker de moeite waard dus om dit kleine stadje is te gaan bezoeken.

Spanje heeft ontzettend veel mooie steden en het liefst wil ik ze allemaal bezoeken. Van wat ik so far van Valencia, Salamanca, Toledo, Granada en Segovia heb gezien, zou ik ze allemaal aanraden om naar toe te gaan. Granada en Salamanca staan bovenaan m’n lijstje. Daarnaast heb ik m’n zus ook twee keer in Barcelona bezocht en ga ik deze week nog naar Bilbao en San Sebastian. Daar komt dus zeker nog een kleine samenvatting van. Verder ben ik net klaar met al mijn opdrachten en examens, dus heb ik veel vrije tijd over! Een maand om al de dingen in Madrid te zien en te doen waar ik nog geen tijd voor heb gehad. Na in maart en april (relatief) veel dagen met regen gehad te hebben, is het ineens zomer geworden en is het elke dag tussen de 25 en 35 graden. Heerlijk dus! Zodra al mijn cijfers zijn doorgevoerd en ik de laatste documenten heb aangeleverd in Osiris voor mijn Erasmusbeurs, zal ik overigens mijn ervaring delen over hoe mijn uitwisseling praktisch gezien allemaal gegaan is!

¡Hasta luego!