Paulien in Calgary

Hi!

Ik ben Paulien, 3e jaars studente Sociologie en op dit moment op een exchange in Calgary.

Aankomst in Canada

Dat ligt in de provincie Alberta, in het zuidwesten van Canada. Zodra ik afgelopen januari hoorde dat ik op uitwisseling mocht, ben ik me gelijk gaan verdiepen. Ter voorbereiding sloeg ik alvast een dikke winterjas en wanten in, want het kan hier behoorlijk koud worden! Temperaturen van -30 en -40 zijn in de winter geen uitzondering.

Maar daar is op dit moment nog niks van aan de orde. Ik kwam aan in Calgary op 28 augustus, toen was het een aangename 25 graden. Die dag was moving-in day voor iedereen die een kamer op de campus heeft. Met al mijn koffers zocht ik mijn kamer op en maakte gelijk mijn eerste trip naar Walmart, waar ik beddengoed en andere “essentials” insloeg. Grote winkel hoor! Mijn kamer op campus bevalt erg goed. Je zit lekker dicht bij je lessen en in tegenstelling tot veel Nederlandse campussen is hier ook veel van het studentenleven buiten de lessen gaande. Zo zit er een sportschool, ijsbaan, bibliotheek en verschillende restaurantjes/cafés op campus!

Prachtige natuur

Van tevoren had ik contact gezocht met de andere student die via de Universiteit Utrecht naar Calgary ging. De week voordat de lessen begonnen gebruikten wij om een auto te huren en alvast wat mooie plekjes op te zoeken. Op de eerste dag reden we naar Radium Hot-springs, een zwembad met natuurlijk verwarmd water, en the Golden Skybridge, een hangbrug over een ravijn. ’s Nachts verbleven we in een idyllische boerderij waar een B&B in zat. Op aanraden van de verhuurster reden we de volgende dag door naar de Wapta Falls, Emerald Lake, Takakkaw Falls en tenslotte het bekende Lake Louise. Allemaal ontzettend mooi!

Vervolgens begonnen uiteraard de lessen. Voor mij was het even wennen om weer zoveel vakken tegelijk te hebben. Om aan 30 ECT’s te komen zoals je in een semester (twee blokken) in Utrecht zou doen, moest ik er vijf volgen. Dat betekent dat ik per week 10 lessen verspreid over 5 dagen heb. Toch is het goed te doen als je het bijhoudt!

Raften in Calgary

Na een tijdje kwam ook mijn sociale leven hier wat meer op gang. In de tweede week werd er een Meet&Greet georganiseerd speciaal voor exchange studenten. Dit was superfijn, want hier leerde ik veel mensen kennen die precies in hetzelfde schuitje zitten als ik. Ook kwam ik hier verrassend veel Nederlanders tegen! We maakten een Whatsappgroep aan waarin nog steeds regelmatig ideeën om erop uit te gaan worden gedeeld en plannen worden gemaakt. Iedereen wil Canada verkennen en nieuwe mensen leren kennen, waardoor het supermakkelijk is iets leuks te organiseren. Al snel gingen we met een groepje raften door Calgary!

Tenslotte was het afgelopen week alweer Clubs Week. Dit is een week op de campus speciaal om nieuwe studenten te introduceren aan alle clubs waar je lid van kunt worden. In totaal zijn er meer dan 300 clubs met allerlei uiteenlopende thema’s. Je hebt de bekendere clubs, zoals de roeivereniging, Students for Unicef of de cheerleaders, maar ook kleine clubs, zoals de Tea club of Anime club. Genoeg om uit te kiezen dus! Naast een dansvereniging heb ik me aangesloten bij een wandelvereniging. Zij organiseerden afgelopen weekend een beginnershike naar Chester Lake, wat supermooi was om te zien. Door te carpoolen kostte dit maar $5 en ook hier waren veel exchange studenten te vinden.

Tot nu toe heb ik het dus ontzettend naar mijn zin in Calgary en zou ik vooral iedereen aanmoedigen ook op exchange te gaan!

Liefs,

Paulien