Paulien in Calgary

Schaatsen, feestjes en afscheid nemen

Hi!

Inmiddels ben ik al bijna twee weken terug in Nederland, maar kan eigenlijk nog steeds niet geloven dat ik niet meer in Canada zit. De laatste paar weken zijn voorbij gevlogen! Aan de ene kant was ik druk met de laatste lessen, projecten en toetsen die moesten worden afgerond. Aan de andere kant begon ik een lijstje te maken van dingen die ik nog wilde doen voordat het tijd was terug te gaan naar Nederland.

Zo ben ik bijvoorbeeld nog op de Calgary Tower gegaan, een uitkijktoren over de stad waar ik toch al bijna 4 maanden zat. Ook ben ik poutine gaan eten, een typisch Canadees gerecht met patat en jus. Voor de kerstsfeer bezochten we met een groep exchangestudenten nog een kerstmarkt in Banff. Toen de lessen klaar waren maar de toetsen nog niet begonnen waren er daarnaast op campus veel afscheidsfeestjes van exchangestudenten. Hartstikke gezellig!

Zelf had ik voor 3 van mijn 5 vakken eindtentamens; voor de andere twee had ik eindprojecten die ik in de laatste lesweek inleverde. In de dagen tussen de toetsen door plande ik nog leuke dingen met de vrienden die ik had gemaakt. Het leukst vond ik schaatsen op Lake Louise. Hier was ik in de zomer en herfst ook al geweest, dus om er nu op te schaatsen voelde echt als een ‘full circle’ moment. Koud was het wel: in december kropen de temperaturen tot onder -30 graden Celsius overdag. De gevoelstemperatuur tikte zelfs onder de -40 aan!

Na de laatste toetsen en het leegruimen van mijn kamer was het dan toch echt tijd om afscheid te nemen. Gelukkig is dat maar tijdelijk: eind januari heb ik gepland staan om een vriendin in Graz op de zoeken en van de lente heb ik vrienden uit Zweden uitgenodigd hier Koningsdag te komen vieren. Hoewel ik Calgary dus mis besef ik me ook dat de leukste dingen gewoon bijblijven en dat de vriendschappen doorgaan.

Van de University of Calgary heb ik inmiddels al mijn cijfers al terug en een transcript ontvangen. Eind deze maand zouden als het goed is mijn resultaten al in Osiris moeten staan! Tenslotte zou ik nog een keertje willen benadrukken hoe ontzettend ik het naar mijn zin heb gehad en op hoeveel verschillende manieren een uitwisseling naar een ver land wat toevoegt. Je leert op je eigen benen staan, nieuwe culturen kennen en maakt vrienden over de hele wereld. Gewoon doen!