Adesa in Granada

No hablo Español?

Welkom!
Beste mensen,

Welkom bij deze eerste blogpost! Ik ben Adesa en ik zit in mijn laatste jaar van de bachelor Interdisciplinaire sociale wetenschap (ISW). Binnenkort vertrek ik naar Granada, een stad in het zuiden van Spanje. Ik ga daar tot februari wonen en studeren en neem jullie mee op avontuur.

Keuzes maken
Waarom Spanje? Zon, zee en strand natuurlijk. Grapje, ik kom niet om vakantie te houden, maar om te studeren. Nadat ik vorig jaar besloot om op exchange te gaan, moest ik bedenken waar ik dan precies naartoe wilde gaan en welke vakken ik wilde volgen. De taal van het land was een doorslaggevende factor in mijn keuze. Het is namelijk wel fijn als je nog iets van de hoorcolleges begrijpt. Voor mij betekende dit dat landen zoals Frankrijk en Italië afvielen en dat de Engels- en Spaanstalige landen overbleven. Vervolgens heb ik een lijstje gemaakt met alle plus- en minpunten van de verschillende opties, zoals wat de kosten zijn en welke vakken worden aangeboden. Uiteindelijk viel mijn keuze op Spanje, omdat het veel pluspunten had, maar vooral omdat het goed voelde.

Vervolgens ging mijn voorkeur uit naar de universiteit van Granada omdat daar zowel (sociale) psychologie- als antropologie vakken worden gegeven. En waar is het leerzamer om deze vakken te volgen dan in een stad met een enorm rijke geschiedenis en cultuur? Toen ik daarnaast enkel positieve verhalen hoorde over Granada en haar schoonheid, stond deze stad direct op nummer één. En de geluksvogel die ik ben, mag ik daar ook naartoe.

No hablo Español?
Goed, het onderwijs volg ik straks dus in het Spaans. Gelukkig spreek ik al een aardig woordje Spaans doordat ik vijf jaar lang Spaanse lessen heb gevolgd op de middelbare school, een taalcursus heb gedaan in Sevilla (aanrader!) en ik van huis uit een beetje Spaans heb meegekregen. Ik zit (nog lang) niet op het niveau van native speaker, maar ik kan mezelf wel verstaanbaar maken en anderen meestal begrijpen. Hopelijk ook in Granada, want het accent in heel Andalusië is vaak wat lastiger om te begrijpen. Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat verlopen. Misschien heb ik later nog tips voor degenen die naar Granada op uitwisseling willen. Eerst maar even zelf ernaartoe gaan.

Wat deze reis mij uiteindelijk zal brengen is nog een groot vraagteken, maar dat maakt het voor mij juist ontzettend leuk. Ik hoop dat ik jullie in de komende blogs iets mee kan geven over culturele- en onderwijsverschillen tussen Nederland en Spanje en natuurlijk hoe het is om in Granada te wonen en studeren. Ik heb er alle vertrouwen in en ga met een goed gevoel op pad.

Dankjewel voor het lezen en tot in de volgende blog, dan zijn we in Granada!

Met avontuurlijke groet,
Adesa