Isabella in Bologna

Ciao a Tutti!

Ik ben Isabella Agyapong, ik ben 22 jaar en ik zit in mijn laatste jaar Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen (ISW). Ik doe mijn Exchange tijdens het eerste semester in het mooie en studentse Bologna in Italië. Ik ben nu ongeveer een maand in deze prachtige stad en heb het erg naar mijn zin!

Hoewel ik al sinds het eerste jaar van mijn studie wist dat ik op uitwisseling wilde gaan, vond ik het erg spannend om de exchange te regelen. Na wat uitstelgedrag had ik daarom besloten om in mijn vierde bachelor jaar mijn exchange te volgen.

De reis naar Bologna was een nieuwe ervaring voor mij, ik nam de trein van Utrecht Centraal naar Bologna en met wat vertragingen (of course) was ik er in 15 uur. Ik heb nooit eerder zo’n lange treinreis gemaakt en met verwondering schreef ik de Zwitserse bergen op in het lijstje “Moet ik een keer bezoeken als ik geld heb”. Naast die verwondering dacht ik de rest van de reis “oh god wat ben ik aan het doen met mijn leven”, maar zodra ik aankwam bij mijn nieuwe kamer, m’n koffer in de hoek had gesmeten en goed had uitgeslapen was ik zeer enthousiast om aan mijn eerste week in Bologna te beginnen. Ik woon ongeveer 15-20 minuten fietsen van de stad en de uni, wat vergelijkbaar is met in Nederland en prima te doen als je je hele leven in de Limburgse heuvels hebt gewoond. Voor iedereen die zijn exchange in Bologna wil doen raad ik wel aan om wat maaltijden over te slaan voor het sparen voor de huur, want kamers hier zijn duurder dan in Utrecht en ongeveer net zo moeilijk te vinden, vooral als je bij het centrum wil wonen.

Nieuwe vrienden via ESN

In de eerste twee dagen ben ik de Bologna gaan verkennen (en natuurlijk ook het lekkere eten 😊) maar voelde ik me ook best eenzaam. Op de tweede dag strandde ik zonder internet in een onbekend deel van de stad en heb ik met veel geluk mijn huis teruggevonden, wat altijd leuk is in een nieuwe stad waar je nog niemand kent. In mijn eerste week heb ik echter veel geluk gehad en kwam ik gelijk in een vriendengroep terecht. Ik heb mijn vrienden leren kennen tijdens een Erasmus Student Network (ESN) picknick in het mooiste park van Bologna, Ghiardina Margerita. Ondertussen doe ik bijna elke dag iets met ze en zijn we al snel close geworden. Met hen heb ik ook de eerste weken de meeste activiteiten gevolgd van ESN en van International Community (IC). Hierdoor ben ik in mijn eerste weken naar het strand Marina di Ravenna en naar Cinque Terre geweest en heb ik verder nog andere exchange studenten leren kennen! Als je op exchange gaat is het dus een must om hieraan deel te nemen.

Om de locals wat beter te begrijpen heb ik ook in de eerste twee weken een Intensieve Italiaanse taal cursus op niveau A2.1 gevolgd die werd aangeboden door de universiteit van Bologna. Ik moet toegeven dat ik dat wel erg pittig vond aangezien de lessen 5 dagen in de week waren elke dag van 2 tot 6. Ik heb hierdoor wel veel geleerd en durf ik ook tegen de Italianen Italiaans te spreken. Dan spreken ze vaak Engels terug, maar ja, je kan het altijd proberen. Omdat ik deze taalcursus zo fijn vond, heb ik zelfs besloten om de taalcursus A2.2 te volgen. Deze Italiaanse taalcursus wordt ook aangeboden door de universiteit van Bologna maar kost helaas wel geld. Op een exchange vind ik echter dat je het jezelf verschuldigd bent om je in de taal te verdiepen, en het is dan ook een echte aanrader!

Cinque Terre trip

Ongeveer eind september zijn mijn vakken begonnen, en elke weekdag volg ik minstens 1 vak. Dit is even wennen, maar het niveau en de structuur van lesgeven is hier wel erg anders, waardoor het wel goed te doen is. De lessen beginnen hier vaak 15 minuten later dan wordt aangegeven in het rooster en eindigen ook vaak een kwartier tot half uur eerder. Ook zijn de professoren erg flexibiel en zijn er geen werkcolleges, enkel interactieve hoorcolleges. Ook wennen, maar niet op een slechte manier. ik volg op het moment 3 master vakken en 1 bachelor vak en doe ik daarnaast ook natuurlijk de Italiaanse taalcursus.

“Time flies when you’re having fun”, zeggen ze. Ik vind dat de eerste maand snel voorbij is gegaan maar ik ben ook erg benieuwd hoe de komende 4 maanden gaan verlopen en zal jullie daarom ook blijven updaten!

3 reacties to “Ciao a Tutti!”

• Jozien Van der veer

Ik weet niet zeker of wat ik zojuist al getypt heb aankomt, dus daarom: heb met plezier je blog nog eens gelezen en ik vind de foto van Cinque Terra trip schilderachtig mooi!!! Ook leuk om een beeld te hebben van je nieuwe vriendenclub! Fijn weekend!

Beantwoorden