Isabella in Bologna

Een balans tussen studeren en having fun!!

Beste lezers,

Ik ben inmiddels al over de helft van mijn exchange, de tijd is snel voorbijgevlogen maar ondertussen heb ik ook veel kunnen doen en heb ik veel nieuwe dingen meegemaakt.

Vuurwerk Piazza Maggiore

Zo was er op 4 oktober een regionale feestdag in Bologna genaamd “Della festa del Santo Petrionio” waardoor er allerlei evenementen plaats hebben gevonden. Er was toen in de kerk Palazzo Re Enzo een tortellino festival. Daar kon je voor 5 euro een bordje tortellini naar keuze krijgen van allerlei kraampjes uit verschillende restaurants en deze waren echt heerlijk. Ik denk dat ik echt nooit moe zal raken van het lekkere eten in Bologna.

Palazzo Re Enzo

In de avond kon ik met mijn vrienden genieten van een concert op Piazza maggiore en werd de avond afgesloten met vuurwerk. Het kijken naar het vuurwerk gaf me even een moment van dankbaarheid over de exchange en alle dingen die ik hier mee kan maken en de vrienden die ik heb gemaakt. Deze dag zal ik dus nooit vergeten.

Natuurlijk moet ik ook van de gelegenheid gebruik maken en daarom ben ik de afgelopen weken verschillende steden gaan bezoeken met de trein. Zo heb ik in Firenze kunnen genieten van de mooie architectuur en heb ik de zonsondergang kunnen bewonderen. Ook ben ik een dagje naar Venetië geweest, een stad die al wat langer op het lijstje stond van steden die ik nog wilde bezoeken. Ook deze was het zeker waard. Overal waar je liep was er wel een mooi straatje waarvan ik tegen mijn vrienden zei: laten we hier een foto maken. Hoewel Venetië een hele mooie stad is, is het niet de goedkoopste, dus avondeten deden we lekker in Bologna bij de Burger King die 10 minuten later dicht ging (ja dat is een beetje beschamend in een stad als Bologna). Als laatste ben ik nog naar Milaan geweest voor een dagje, een erg leuke stad om een keer te zijn geweest, maar ik zie het vooral ook als een shopping-stad. Ik kan alleen helaas geen designer Gucci of Prada handtas betalen dus het was vooral window shopping.

V.l.n.r.: Venetie – Zonsondergang Firenze – Familiebezoek

Afgelopen weekend zijn mijn ouders en mijn oma op bezoek geweest. Ik was heel erg blij en dankbaar dat zij mij wilde bezoeken in mijn nieuwe stad en ik heb ze met trots een rondleiding gegeven. Natuurlijk bij de must-see plekjes zoals de grote kerken en basilica’s maar ook de beste pasta en pizza restaurants waar we heerlijk hebben gegeten. Ik was zelf nog niet naar de San Luca basilica geweest en het werd daar na bijna 3 maanden in Bologna hoog tijd voor. Ik heb daarom toen ook mijn ouders meegenomen. Mijn vader is vanuit het hotel gelopen naar San Luca terwijl mijn oma, moeder en ik vanaf Piazza Maggiore de San Luca Express trein namen om het wat makkelijker te maken voor mijn oma. Hoe dan ook, de San Luca is prachtig en mijn familie was erg onder de indruk.

Uiteraard heb ik ook veel moeten studeren, vooral nu de examenperiode en deadlines beginnen te komen. Daarom zit ik na mijn lessen vaak in de bibliotheek of in een cozy café. Dit vind ik helemaal niet zo erg, aangezien de universiteitsgebouwen en bibliotheken erg mooi zijn en het soms zelfs lijkt op een museum. Na het studeren vind ik het fijn om thuis even uit te rusten door een serie te kijken of met mijn vrienden samen te dineren in de stad en een apperitivotje te doen.

Universiteitsgebouw

Omdat ik nu een aantal vakken van een masteropleiding volg, is mijn klas heel erg klein en internationaal, maar naast alleen Erasmus studenten zitten er ook Italiaanse studenten in mijn vakken. Deze zijn erg behulpzaam en sociaal waardoor je je toch niet zo als een outsider voelt op een Italiaanse universiteit.
Nu de koudere dagen en kerst beginnen te komen ben ik erg benieuwd hoe het mooie Bologna zal zijn tijdens deze periode en daarover zal ik jullie ook weer updaten. 😊

Bedankt voor het lezen van mijn tweede blog!!!

Lieve groetjes,
Isabella