Merlijn in Auckland

Kia ora!

Ik ben Merlijn, ik ben nu 21, ik zit in het vierde jaar van mijn Psychologiebachelor. Wanneer ik dit schrijf, zit ik in de keuken van mijn studentenhuis met een wollen trui en koude vingers, want als duurzame studenten die we zijn mag de verwarming hier niet aan.

Momenteel ben ik bezig met de laatste voorbereiding, van verzekeringen regelen tot een koffer kopen. Maar over een week is het dan eindelijk zover. Dan begin ik aan mijn 35 uur durende reis richting Nieuw-Zeeland! Een flink lange reis maar bij aankomst word ik dan wel rijkelijk beloond met temperaturen van rond de 25 graden.

Toen ik mij ging oriënteren voor studies, wist ik al dat ik naar het buitenland wilde om te studeren en hield hier ook rekening mee in mijn studiekeuze, zodat ik in het derde jaar op exchange kon. Door corona en wat uitstelgedrag verliep de planning net iets anders en ga ik uiteindelijk pas in het vierde jaar. Ik heb nu nog maar 15 punten nodig om mijn bachelor af te ronden, wat gelijk staat aan één vak daar. Hierdoor kan ik nu vakken volgen buiten de Psychologische tak. Ik heb gekozen voor filosofie, literatuur, film en mythologie.

Waar ik al vroeg wist dat ik op exchange wilde, duurde het wat langer om een beslissing te maken over de bestemming. Ik wilde graag naar een Engelstalig land om zo ook contact te kunnen leggen met de locals en een ‘internationals bubble’ te vermijden. Ik dacht eerst aan Oxford en Cambridge. In de zomer heb ik beide campussen bezocht om echt goed te sfeer te proeven. Maar door de Brexit kon ik geen Erasmusbeurs krijgen en was het te moeilijk te financieren. Ineens voelde ik sterk de behoefte zoveel mogelijk uit de ervaring te halen en naar een land te gaan dat een stuk verder van mijn straatje ligt. Mijn hele leven woon ik al in Utrecht. Mijn ouders wonen 5 minuten bij mij vandaan en ook mijn oma’s wonen op 15 minuten reisafstand. Ik vond dat het tijd werd om mijn zelfstandigheid opnieuw uit te vinden. Dus besloot dat ik naar de andere kant van de wereld te gaan, letterlijk. De doorslaggevende factor om voor Nieuw-Zeeland te kiezen was de bijzonder betrokken inheemse bevolking. Zo wordt de gehele site van de universiteit, naast het Engels, ook in de taal van Maori geschreven. Vanuit de universiteit worden ook verschillende activiteiten georganiseerd om in contact te komen met deze bevolking. Ik heb mij bijvoorbeeld opgegeven om een weekend te verblijven bij de Maori.

Ik hou jullie op de hoogte! Want komende maanden neem ik jullie mee in mijn Nieuw-Zeelands wel en wee.

2 reacties to “Kia ora!”

1. Tanja Drobner

Hoi Merlijn!
    Ik ben Tanja, een vriendin van mama uit Duitsland!
    Ik vindt het heel erg leuk om op de hoogte te blijven van je belevenissen in NZ!
    Ik wens je een goede reis en een fantastische tijd down there!
    Lieve groetjes Tanja

Beantwoorden