Milan in Limerick

Nieuwe huisgenoten en het eerste tripje

Hoi ik ben Milan, 26 jaar jong en 3e jaars psychologiestudent en zit nu in mijn tweede week als student bij The University of Limerick (UL) in Ierland. De blog die je nu leest heb ik geschreven in de prachtige Glucksman Library op het universiteitscampus. Ik heb gekozen om mijn laatste semester bij de UL te doen voor de mooie natuur, warme mensen en omdat er aardig wat vakken aangeboden werden die ik in Utrecht niet kon vinden. Het afgelopen semester in Utrecht was erg druk, gezien ik naast mijn scriptie ook nog een beetje werkte en mijn exchange aan het voorbereiden was. Ik heb 2 belangrijke vakken gedaan en mijn scriptie geschreven. Dit was erg zwaar en voor de kerstvakantie zat ik zelfs tegen een lichte burnout aan. Maar goed, ook al heb ik er misschien wat extra grijze haren aan over gehouden, ben ik erg trots op mezelf en dankbaar voor de steun van mijn vrienden en familie.

Links: voor vertrek inpakken; rechts: Milan tijdens de vlucht

Ik zal ook nog kort iets vertellen over de voorbereidingen van mijn uitwisseling. Ik had voor mijn vertrek grote twijfels, deels door wat studieplanningsproblemen, maar ook het vinden van een woning in Ierland. De huizencrisis is (als je het kan geloven) daar namelijk nog erger dan in Nederland en zonder het student accommodation programma bij de UL had ik nu waarschijnlijk in een hotel gezeten. Als ik voor mijn vertrek geen verblijfplek had kunnen regelen was ik misschien helemaal niet vertrokken, maar gelukkig is het allemaal goed afgelopen. Op 21 januari heeft mijn moedertje mij ’s ochtends naar Schiphol gebracht waar ik in 2 uur naar Dublin vloog. Net na mijn vlucht zijn er veel vluchten afgelast i.v.m. een zware storm, welke ik nog mee heb kunnen maken op de snelweg in de bus van Dublin naar Limerick (ongeveer 2.5 uur).

Toen ik uiteindelijk ’s middags aankwam bij mijn verblijfplek op campus, trof ik in de eerste instantie niemand aan, alle andere huisgenoten waren nog onderweg. Die week kwamen er steeds meer mensen en nu heb ik een geweldige verzameling van huisgenoten uit alle hoeken van Europa: Louis uit Duitsland, Tobi uit Oostenrijk, Signe uit Denemarken, Tatuli uit Geörgie en Cristina uit Italië (te zien in een van de prachtige foto’s in deze blog).

Onze eerste week op UL was geweldig, er waren veel evenementen en informatie bijeenkomsten om ons voor te bereiden op het begin van het semester. Ik heb aardig wat feestjes meegepakt en aan het einde van de week zijn we met veel uitwisselingsstudenten naar de Cliffs of Moher geweest. Ik heb een paar uur in mijn eentje doorgewandeld, vastberaden om op een van de punten te staan op ongeveer 300 meter recht boven de oceaan. Ook heb ik mij aangesloten bij verschillende clubs op de UL: boksen, Brazialan Jiu Jitsu (BJJ), drama, mountainbiken en klimmen.

Links en midden: Cliffs van Moher met huisgenoten; rechts: Milan bij de Cliffs of Moher

De afgelopen dagen heb ik van 7 verschillende vakken hoorcolleges gevolgd om te kiezen welke 5 ik daadwerkelijk wil volgen. De organisatie van de UL en de UU verschillen aardig wat, waardoor dit soms wel even puzzelen was. Mijn huisgenoten hier op de UL zijn geweldig, we eten haast elke dag samen en we trekken veel met elkaar op. Ook heb ik het woord “gezellig” proberen te vertalen in het Engels. Toch mis ik mijn beste vrienden in Nederland en hoop ik dat ze me komen opzoeken in het zonnige (maar niet heus) Ierland.

Links: huisgenoten; midden: uitzicht vanuit keuken; rechts: selfie van Milan

Maar goed, als je dit leest ben je aan het einde gekomen van mijn eerste blogpost. Het semester is nu echt begonnen en ik ben erg enthousiast om met de lessen te beginnen. Er zitten veel leuke vakken in mijn voorlopige keuzes en ik voel me veel beter dan tijdens mijn scriptie het afgelopen semester.

Tot de volgende blog!